Har tappat känslan

De senaste två månaderna har varit helt galna på massor av olika sätt. Förutom att min (fd) arbetsgivare inte betalt någon lön sedan i mars så har mycket annat varit ganska bra. Har startat ett nytt företag där jag jobbat mellan 18.00-02.00 de flesta kvällar, minst 5 dagar i veckan. Jag har genom olika åtgärder i princip helt löst alla ekonomiska bekymmer för lång tid. Jag har gjort boken till min dotters artonårsdag, som förresten kom idag och är jättefin. Jag har på de flesta sätt kommit igenom den här perioden på ett bra sätt och saker börjar normaliseras (haha, låter som ett skämt). Ändå känns det verkligen inte bra. Har helt tappat känslan och jag känner en smygande olust omsluta mig. Något är fel och jag känner mig både ledsen och utmattad. Ska ta ledigt några dagar och resa bort, men det känns inte alls så roligt som när jag bokade resan. Förstår inte riktigt varför jag känner så här när det egentligen borde vara tvärtom. Livet är inte perfekt på något sätt, men det är inte längre så illa som det varit. Jag borde vara lycklig och glad… men så är det inte.

Tacksam för reflektioner, råd och synpunkter.

12 thoughts on “Har tappat känslan

  1. … Å jag HOPPAS du fattade *humorn* i det jag skrev!!!
    Det där med Diagnoser är ju liksom själv-upplevt…. Jag blev diagnostiserad med Asberger för ca ett År sen. Innan jag FICK DIAGNOSEN ”hade jag INTE Autism”… Men efter att ha fått denna Diagnos ‘har jag BLIVIT rätt mycket MER Autistisk’…. Diagnosens FÖRTRYCK.
    Kram o Hoppas att Du mår bättre efter din semester!!!

    Gilla

  2. Hej Fina. Jaa… ”Brist på Lycka”… Det kan ju vara att du är utmattad… Men det skulle också kunna vara ett uttryck för *Inre Tomhet*… Alltså, en mer GRUNDLÄGGANDE inre tomhet. Jo. Man kan gå till Doktorn. Jo. Man kan få Diagnos/er… Och/eller Piller. MEN… Inget av *det* tar ju *egentligen bort Den (eventuella) Inre Tomheten… Piller tar bort symptomen. En Diagnos ger En en ”galenskaps-definition/ursäkt” att ”leva upp till”/”ursäkta sin olycklighet med”/”få en ursäkt att INTE ta itu med GRUNDEN till Tomheten i sitt Liv” (”Näe men serru… Jag har ju Dysseldorrfs Syndrååmm…. Å ALLA som har det GÅR I NATTLINNE HEEEEELA DAGARNA förstår du!!! Det står på Wikipedia!!! Googla själv så får du se..! Å dessutom har min Psykolog sagt det!!!”)

    Gilla

    • Doktor/ingen doktor, piller/ inga piller, diagnos/ ingen diagnos kanske kan kvitta i det här sammanhanget. Håller med mycket av det du skriver. Jag känner mig i alla fall bättre efter min ledighet… men det grundläggande sinnestillståndet förändras inte mycket över tid. Vill minnas att jag sett forskningsresultat på detta. Människor är i princip lika lyckliga/olyckliga hela livet oavsett vad som händer dem. Skönt att veta att jag i alla fall inte har Dysseldorffs syndrom, för något nattlinne går jag inte omkring med… 😉

      Liked by 1 person

      • Alltså… I den där 12-Stegs Gemenskapen jag är med i.. Där pratar de väldigt mycket om TACKSAMHET. Om tacksamhet som en av nycklarna till andlighet… Här kanske inte *jag* personligen ens ska yttra mig… Men jag VET JU… Ändå. Hur man gör… Å vad man rekommenderas… Tacksamhets-listor sägs vara väldict bra. Jag har för mig att Mia Thörnblom använder sig av det också… Kram igen

        Gilla

  3. Efter att ha fått sparken, jobbat satan osv är det inte så konstigt att musten gått ur dig. En resa är nog bra. Eller så finns det olika sjukdomstillstånd som gör att du upplever denna själsliga ”bergochdalbana” Jag rekommenderar verkligen ett läkarbesök där du får prata om din livssituation och ta de prover som behövs. Finns bra läkemedel numera så du har inget att förlora. Lycka till!

    Gilla

    • Ja, vi har flera gånger diskuterat känslan av lycka kontra känslan av brist på lycka. Kanske hänger det ihop med detta, men jag är inte så säker… Hoppas att det ”bara” är någon slags tomhet efter en intensiv period. Ska bli skönt att komma ifrån lite och se om det får någon effekt. 🙂

      Gilla

  4. Känner igen det du beskriver. Upplever ofta samma olust, ibland med kännedom om orsaken men inte alltid.
    Är det nytt för dig att hamna i en sådan känsla, eller är det något som infinner sig då och då?

    Skulle gärna både reflektera, ge råd och ha synpunkter … men känner inte din situation tillräckligt för att kunna göra mer än bara reflektera … 😉

    Förhoppningsvis handlar det för din del om den hektiska period som du har bakom dig, och att lite ledigt kan vara lösningen. Håller tummarna för det …

    Gilla

  5. Ibland är känslan riktig och något är verkligen fel, man har bara inte riktigt kommit på vad. Men lika ofta kan det handla om att man är uttröttad.
    Åk bort och koppla av så löser det sig kanske och du kommer på vad som är fel – oavsett om det är trötthet eller något som verkligen är fel.
    Kram

    Gilla

Kommentera

