Paradise Hotel

Nu har en ny säsong av dokusåpan Paradise Hotel börjat och jag tittar som vanligt. Varför tittar jag? Det finns flera anledningar, dels för att det alltid är intressant att se samspelet mellan människor, särskilt i en främmande miljö och dels för att det är intressant och se hur unga ”stekare” resonerar och beter sig.

Just nu är det roligt att höra hur alla killarna tror att de är gillade av tjejerna medan tjejerna spyr galla över hur fula och tråkiga killarna är. Tjejerna föredrar party och hunkar. Är detta ett vanligt fenomen i samhället i stort? Tror killar/män att det är mer omtyckta än de är i verkligheten och föredrar tjejer/kvinnor ett snyggt yttre före lite ”tråkig” seriositet?

15 thoughts on “Paradise Hotel

  1. Ja så är det säkert. Fortsätt att titta på snillena i PH och få vatten på din kvarn att kvinnorna där är representativa för hela mänskligheten. Synd om alla män. Buhu…:)

    Gilla

  2. Heja Helene!!!
    Instämmer TILL FULLO och kan bara BEKRÄFTA det hon skriver till 100%!!! Min erfarenhet är OCKSÅ DEN att De Flesta Män uppvisar en SKRÄMMANDE BRIST PÅ SJÄLV-INSIKT, de tycks leva i Villfarelsen att De är Guds Gåva till Kvinnorna!!! Oavsett Öl-mage/ Hår på Ryggen/ Liten Kuk/ Dålig Andedräkt/ Tunt Hår/ Inget Hår – etc. De är ju MÄN!!! Kvinnor är i REGEL mer verklighets-förankrade… Överskattar SÄLLAN sig själva på Det Sättet… Oftare tvärtom. Roligt ämne!!!

    Gilla

    • Blir glad av din kommentar… Läs gärna början på diskussionen i mitt inlägg från den 1 juli som heter ”Gränslös kärlek eller kärlek över gränserna”.

      Tråkig erfarenhet du har av män… Kollar du på Paradise hotel? Igår valde 4 av 5 tjejer snygga hunkar istället för normala snälla och trevliga killar. Kanske är det alltid så, jag vet inte, men programmet är roligt att titta på. 🙂

      Gilla

      • Men personerna i Paradise Hotel är ju retarderade, herregud! Helt allvarligt är det nåt fel på dem. Varför tittar du på skiten? Och om du absolut ska titta så snälla, snälla relatera inte till den verkliga verkligheten. Det är idioter som är med där, inte bra för din kvinnosyn att inbilla dig att kvinnor i allmänhet är som dem i PH.

        Liked by 1 person

      • A) Jag HAR LÄST ditt inlägg Gränslös Kärlek!!
        B) Jag tittar inte på Doku-Såpor eftersom jag har dels Vänner som jobbar i Branschen… Dels INTE GILLAR ”Förnedrings-TV”… Och när jag VET att det Vi tittare FÅR SE är en Noga utvald och ihop-klippt bild av timmar och timmar av inspelat material… För att Produktions-Bolaget vill ha ”Bra TV”… Och om de Type-Castade Deltagarna inte leverar… Så skickar Produktions-Bolaget in MER SPRIT!!! Så att dessa Människor ska ”bete sig ÄN MER GRÄNSLÖST”… Allt för Tittar-Siffrorna!!! Det är en Djävligt CYNISK hantering av Människor i Jakten på Prime Time och Tittar-Siffror!! Som *I SIN TUR* genererar Reklam-intäkter… Och detta blir Möjligt för att Några Stackars Gränslösa Individer SÄLJER SIG i JAKTEN på ”sina 15 Minuter i Ramp-ljuset”…

        Liked by 1 person

  3. Helene : (svar på din kommentar 19 augusti 23:46?)

    Nu är vi tillbaka till diskussionen om mitt inlägg den 1 juli om ”Kärlek över gränserna, gränslös kärlek”. Det är också ok för ämnet är intressant.

    Förstår att du är intressant för många män. Du har det mesta en man kan vara intresserad av, skönhet, humor och ett skarpt intellekt.

    Vet inte om dessa män du beskriver är rädda för sin egen ålderdom eller hur de känner i övrigt. I mitt eget fall så är jag inte alls rädd för ålderdomen och detta har ingenting att göra med mitt val av partner/kvinna. Jag är intresserad av attraktion, värme och gemensamma intressen/syn på livet. Så enkelt/svårt är det för mig.

    Gilla

    • Jag är inte alls säker på att det enbart är ett manligt fenomen men kan bara ge exempel ur min egen erfarenhet från diverse dejtingsajter där ovanligt många män som var över femtio år enbart sökte någon som var mellan fem till 25 år yngre. Jag frågade en gång en man om varför och fick till svar att han inte ville ha en lika gammal kvinna eller äldre än sig själv då de ofta var ”överviktiga, oattraktiva och trista” Jag undrade vad det var som gjorde att han trodde att en 25-årig tjej inte skulle tycka att han var just överviktig, oattraktiv och trist då han själv de facto tyckte det om kvinnor i sin egen ålder men då blev han förbannad och tyckte att jag hade fördomar och var åldersfixerad. Ja, för själv var han ju fördomsfri och inte det minsta åldersfixerad 😉

      Liked by 1 person

  4. Såg nu att du hade breddat frågan med att undra om kvinnor i allmänhet är mer utseendefixerade än män. Återigen kan man inte jämföra artonåringar med folk i medelåldern. När jag var arton så blev jag kär i ett utseende, så är det. Jag vet fortfarande inte hur det verkligen ligger till men har för mig jag sett forskning på att män attraheras mer av det visuella medan kvinnor attraheras av sånt de uppfattar som styrka. För mig är en stark man en man som har mkt självdistans- dvs är trygg i sig själv, har god självkänsla och humor (humor är intelligens och intelligens är en styrka) En charmig karl är attraktiv för mig eftersom en charmig karl har power. Naturligtvis finns det också en gräns för hur oattraktiv han får vara, men den gränsen är ju högst individuell och olika för oss alla. Men ytan som är det dominerande för människor i tonåren får ge plats för personlighet åt människor i medelåldern kan jag väl kort sammanfatta det med.

    Gilla

    • Håller med dig… självdistans och självkänsla är viktigt för mig också. Har själv träffat kvinnor som grovt överskattat sin egen attraktionskraft och är nyfiken på om detta är ännu vanligare bland killar/män så som i Paradise Hotel.

      PS.
      Var för ca 10 år sedan inblandad i en rekryteringsprocess där det fanns ett femtiotal killar och tjejer i 25-30 årsåldern. Det som var anmärkningsvärt var att i stort sätt alla killar trodde att de var bättre än de var medan tjejerna var betydligt mer realistiska. Nu är ju detta en annan fråga, men kanske intressant ändå.

      Gilla

      • Nej, det är inte en annan fråga tycker jag, den är i högsta grad relevant. Jag tror att alla människor- män, kvinnor i alla åldrar och former- söker någon jämbördig på alla plan; intellektuellt, social bakgrund, kultur och även utseendemässigt. Jag går inte omkring och tror att jag är guds gåva till 20 år yngre och vältränade hunkar, jag är inte heller intresserad av att vara det eftersom jag vet att vi inte är jämbördiga när det kommer til annat heller. Därför är det lite chockerande och ibland nästan förnedrande när män som skulle kunnat vara min pappa och ett utseende som inte alls kan räknas som jämbördigt med mitt eget, inte kan förstå varför jag inte är intresserad. Jag tror att de som passerat 55 och söker upp till 25 år yngre partners upplever sig själva som fantastiskt ungdomliga för sin ålder och visst kan det vara så men varför tro att man kan attrahera någon som kan välja och vraka bland yngre förmågor? Varför är man ens intresserad av någon som torde upplevas som omogen och inte alls på samma nivå erfarenhetsmässigt och intellektuellt? Framförallt; varför denna skräck för att möta någon i sin egen ålder? Är det sin egen ålderdom man är rädd för?

        Liked by 1 person

  5. Jag har aldrig sett det programmet, handlar det inte om tonåringar och riktar sig till tonåringar? Dessutom har jag fått för mig (kanske bara mina fördomar) att det även handlar om ganska egofixerade individer med få intressen utöver sina egna utseenden och att supa. Jag tror inte att man ska dra så stora paraleller mellan åsikter hos personer man skulle kunna vara mormor åt och samhället i stort, men min personliga erfarenhet av de män jag träffat genom livet är att de har sämre självkritik än vad jag själv har – vissa personer har ingen realistisk uppfattning om sin egen (bristande) attraktionskraft. Eller helt enkelt, varför spelar man inte i sin egen division? som jag brukar säga! Om det här är enbart ett manligt fenomen har jag däremot svårt att tro då jag hört manliga vänner som upplevt detsamma av kvinnor. Det är nog mera ett tecken på att vissa inte har alla kameler i garaget.

    Liked by 1 person

    • Nja, det är inte så många tonåringar med i programmet. De flesta är nog mellan 20 och 30 år, men visst är de egofixerade och gillar att supa.
      Frågan om att ”spela i sin egen division” är intressant. Attraktionskraften styrs ju av många delar som utseende, ålder, personlighet, ekonomi, ursprung, ”status” mm. Detta var väldigt tydligt för mig när jag var singel and looking. Det blev uppenbart för mig att jag inte platsade i vissa divisioner medan jag var överkvalificerad för andra…
      Vad gäller Paradise hotel så handlade de två första avsnitten bla om 5 killar som grovt överskattat sin egen attraktionskraft och hur tjejerna förnedrat dem med sina kommentarer… därav mina frågor.

      Gilla

Kommentera

