Ärtstuvade makaroner

Ärtstuvning

Ärtstuvade makaroner

Idag lagade jag ärtstuvade makaroner med köttbullar och sallad.

Recept för 4 personer:

4 dl makaroner

600 gr. köttbullar

1 påse frysta ärtor

1 dl grädde

2 dl mjölk

1 dl färsk timjan

1 dl färsk koriander

Salt och vitpeppar

Lite redning med vetemjöl

Sallad efter smak

 

Så här kan du göra:

Koka makaroner på vanligt sätt i vatten och häll över i ett durkslag. Lägg de frysta ärtorna i kallt vatten och koka upp hastigt. Skölj ärtorna och lägg dem i en mixer med salt, peppar, timjan, koriander och grädden. Mixa ihop. Lägg tillbaka makaronerna i kastrullen tillsammans med mjölken och redningen. Kok upp på medelvärme. Blanda i ärtmixen och rör om försiktigt. Låt smakerna blandas under några minuter. Komplettera kryddningen om det behövs. Stek köttbullarna och gör salladen. Klart att servera. Mums !

6 thoughts on “Ärtstuvade makaroner

  1. Konstgjorda köttbullar, skrev jag verkligen det? haha, jag menar köpta köttbullar som inte är hemlagade. Jag har kallat dem konstgjorda sen jag var liten. Kallar dem så fortfarande fast det är ett litet barns uttryck, men tänkte inte på att jag faktiskt skrev det 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

