Ibland är en stol en stol

Relationer och kommunikation kan många gånger vara svårt.

Man säger någonting som uppfattas på ett annat sätt än det man menade. Den andra personen tolkar mig fel och blir arg eller irriterad och svarar någonting som man själv sedan uppfattar på fel sätt och så kan det fortsätta. Ett gräl uppstår eller så kanske någon blir ledsen eller arg i tysthet. Jag har, precis som alla andra, varit med om detta massor av gånger. Vill därför påminna om att jag (och alla andra) ibland menar precis det vi säger, men inte mer än så.

Ibland är en stol en stol. Vi menar precis det vi säger och det ska inte tolkas eller värderas på annat sätt än det som precis sagts.

Om jag exempelvis säger att jag är trött så kanske det bara betyder att jag är trött. Det betyder inte att jag inte vill diska, inte vill åka till affären eller inte vill se filmen vi tidigare pratat om. Jag berättade bara hur jag just nu känner mig. Punkt. Men många är så lyhörda/känsliga att de tolkar in sin egen oro, frustration eller förutfattade meningar i det som sägs. Det är förstås svårt att undvika, särskilt i nya relationer, om vi inte påminner oss själva om detta ibland.

16 thoughts on “Ibland är en stol en stol

  1. Ping: I love you | I skuggan av Arvid och Lydia

  2. Ping: Härskartekniker och mäns våld mot kvinnor | I skuggan av Arvid och Lydia

  3. Att ge utrymme för egna tolkningar i en text eller i det talade språket (eller i det outtalade) dvs att alltid vara vag, alltid ge endast antydningar eller helt enkelt köra med silent treatment är en härskarteknik. När man får en reaktion på sitt budskap så säger man helt sonika att du fattade fel (även om budskapet egentligen var korrekt uppfattat) Vill man att budskapet ” en stol är en stol” ska vara det, då säger man exakt det. Man säger inte tex ”den där stolen ser ut som ett bord” eller ”nu tänker jag på en möbel, kan du gissa vilken?”

    Gilla

      • Det är väl inte bara generellt, det är väl alltid den som säger en sak som vet vad hen menar. Vad jag sa i svaret var: Ju tydligare men vill att budskapet ska gå fram, desto rakare måste budskapet vara. Ju flummigare och vagare budskap desto mer kan det misstolkas. Så menade jag och eftersom det var jag som skrev det så vet jag att det var det jag menade 😉
        Jag menade också att den som medvetet är flummig och vag i sitt budskap, kan ibland göra det för att få tillfredsställelsen att få tala om för mottagaren att hen fattade fel.

        Gilla

  4. Hej.
    Jag blir TRÖTT och någonstans liksom *AGGRESSIV* – JAPP!!!
    Jag blir TA MIG FAN *FÖRBANNAD* av detta DJÄVLA ÖVER-TOLKANDE.
    Varför????

    Jo.

    För att det handlar om *HÄRSKAR-TEKNIKER* på ett **DJÄVLIGT ÄCKLIGT SÄTT**!!!

    Någon –> Hen X – säger att Hen X är trött.
    Punkt. YES. Det **VAR EN PUNKT DÄR**!!!

    MEN.
    Då kommer Hen A och **BÖRJAR TOLKA IN SAKER** i Hen X’s enkla påstående.

    Den deriverade slutsatsen –> Hen A PÅSTÅR SIG *VETA BÄTTRE* Vad Hen X **I SJÄLVA VERKET MENADE** ÄN Hen X själv VET/FÖRSTÅR.

    För mig = Manipulation/Härskar-teknik.

    Sen får ni GÄRNA analysera er TRÖTTA!!!
    Men *Som JAG SER DET* är det mjukaste och justaste att FAKTISKT **Fråga** VARANDRA RENT UT – istället för att ANTA/TOLKA IN osv.
    Det är OKAY tänker jag att vara Människa… Att vara osäker inuti… Ha tillits-brist å allt det där…
    Men det blir BÄST – tror jag – om man är MJUK och TILLÅTANDE – och liksom kan **säga det**
    ”Vet du… När du säger att du är trött så där..? Menar du nåt mer med det, eller är du bara trött..?”
    För då får den andre svara å sen är det UR VÄRLDEN!!!
    Själv har jag Asberger. Så jag frågar sånt MYCKET!!! Men de allra flesta verkar GILLA DET. Å jag säger det också, jag frågar för att jag vill inte ha nåt som ”grollar i huvudet”…

    Liked by 2 people

    • Underbar kommentar ! 🙂

      Håller verkligen med dig. Att ta sig friheten/makten att tolka vad någon annan menar är ett sätt att få kontroll över situationen och styra det så att det passar en själv. Såååå mycket bättre att tro på vad folk säger eller att fråga om man är tveksam.

      Liked by 1 person

      • Ja. Å jag tänker att om man är i en relation… och den Ene säger att Den är trött. Och den Andre sen börjar *tolka IN* saker *i det* –> Så SÄGER DET *FAKTISKT* mest om Den Andre. GIVETVIS under förutsättningen att orden ”Jag är trött” sades 》neutralt《.
        Det FINNS ju Människor (tex Min Mor) som är Experter på att Säga en sak med munnen –> men *MENA* något HEEELT ANNAT..!!!
        TYVÄRR i min Mors fall skulle hon dock ”fega ur” om man försökte konfrontera Hennes insinuationer… 😦
        Kram Vännen.

        Liked by 1 person

  5. Precis som ewa28 skriver så står kroppspråket för den större delen av kommunikationen. Att vara trött är väl ofta en orsak till att man inte vill saker, som att diska, gå ut eller annat. man kanske inte ens orkar prata. Problemet är ofta, tycker jag, att folk inte förstår att man kan var just så trött. Speciellt vi som arbetar med människor, möter saker i jobbet vi inte får prata om på grund av tystnadsplikten och sliter hårt fysisk är ofta i behov av vila och egentid.
    Självklart finns det människor som istället blir nästan maniska när de är trötta och håller på med ”allt”, prata oavbrutet om oväsentligheter och gör oss som inte fungerar så ännu tröttare.
    En stol är en stol, men inte orsaken till att jag sitter. Trött är inte ett ”ting” på samma sätt, men orsaken till att jag inte vill, inte orkar… Här handlar det om respekt från den andre att denne accepterar trött som en anledning att inte vilja, inte orka. Men det är inte speciellt accepterat i vårt samhälle och ofta än mindre i relationer att vara trött. Man ska vara ständigt på bettet.
    Att leva tillsammans är svårt, men inte omöjligt. Är man alltför olika blir svårigheterna större.
    Jag antar att om mansäger ”jag är trött” så har man ett syfte med det. Man vill förmedla ett budskap. Eller menar du att du läcker emotioner utan budskap? I så fall varför? (jag undrar verkligen seriöst för jag förstår inte varför man skulle säga till sin partner eller vän ”jag är trött” utan att det finns ett budskap också. Däremot menar jag att man kan förtydliga budskapet så det inte blir missförstånd om vilket budskapet är, speciellt om dte finns fler budskap att välja på. T ex kan jag ju mena Jag är trött och villl inte diska, men jag går gärna på bio. Jag är trött och orkar inte gå på bio, men jag diskar gärna efter middagen (för jag förstår att du också är trött).

    Gilla

    • Mitt inlägg handlade om att det man säger ibland (över)tolkas. Ibland (ofta) menar jag vad jag säger och inte en massa annat, dvs ibland är en stol en stol.
      Om jag läcker emotioner ?
      Ja det gör väl alla hela tiden. Hur skulle vi kunna ha vettiga relationer om vi endast pratade om fakta? Jag kan säga ”vilken fin blomma” utan att mena att jag vill plocka den. Jag kan säga att ”har träningsvärk” utan att mena att någon ska hämta en alvedon eller ge mig massage osv.

      Gilla

      • Hade i dag föreläsning om fyra olika sätt på signalsystem som kroppsspråket är. Det som gör att andra ibland hör annat än vad vi säger då bilden av det vi visar är högre än orden – Human scanning. Mycket intressant. Men jag håller med. Ibland undrar man varför folk inte bara kan höra vad man säger och inte analysera så mycket, kanske för att de själva befinner sig på ett ställe där de inte bara kan ta det de hör utan att analysera och vända och vrida på det de hör eller för att det de tror sig höra slår an något hos dem? Vad vet jag. Just nu är jag så trött på kollegor som inte lyssnar och bara kör sitt eget race utan minsta tanke på hur det drabbar andra.

        Gilla

    • Ja folk som inte lyssnar eller bryr sig är förstås minst lika jobbiga som dem som lyssnar för mycket och tolkar in sina egna förutfattade meningar. 🙂

      Kroppsspråk är spännande och intressant. Har faktiskt jobbat professionellt med detta ämne i många år. Kanske är det därför som jag ledsnat lite på dem som inte ”förstår”. 😉

      Gilla

Kommentera

