Alla familjer är dysfunktionella

Om man vill beskriva någonting dysfunktionellt och sedan använder sig av ett begrepp som omfattar 99 % av befolkningen så har begreppet, enligt min mening, inte längre någon effekt. Det blir meningslöst eftersom det omfattar nästan allting, som exempelvis begreppet ”dysfunktionell familj”.

Läste i Röda rummet:

”Att säga att en familj är dysfunktionell är detsamma som att säga att den inte fungerar. Den svarar inte upp mot ett minimum av vad familjemedlemmarna behöver ha av psykiskt, fysiskt och känslomässigt välmående. Motsatsen är den friska familjen, där barnen får lära sig tänka klart och ta ansvar för sina handlingar, förstå sina känslor och fungera tillsammans med andra människor. En sådan familj förser sina medlemmar med de redskap som krävs för att leva ett fungerande vuxenliv. Om din familj misslyckats med att lära dig det är du uppvuxen i en dysfunktionell familj.”

Om definitionen av en frisk familj är att barnen har med sig de redskap som krävs för ett fungerande vuxenliv så tror jag att många ungdomar idag har anledning att vara besvikna.  Många unga (och äldre) vuxna kämpar nog hela livet med att lära sig hur man ska ”tänka klart” och samspela med andra människor för att lösa konflikter och kunna hantera sin vardag.

På liknande sätt används många andra ord på felaktigt vis.

Exempelvis är, i dagligt tal, alla som är för jämställdhet mellan könen ”feminister”, alla som inte är för fri invandring ”rasister”och många unga killar/tjejer kallar varandra för ”horor”.

En del modeord används bara en kort tid, andra ord får en värdförskjutning och vissa blir förstörda för att de används på fel sätt.

Jag tycker att detta, för mig tråkiga sätt, att behandla språket gör begreppen urvattnade och omöjliga eller meningslösa att använda. Tänk en värld där orden verkligen betydde något. Det skulle vara ”sjukt roligt” ! 😉

(PS. Enligt Wikipedia beryder dysfunktionell :  ”icke fungerande” (som motsats till funktionell” )

9 thoughts on “Alla familjer är dysfunktionella

  1. När man pratar om en dysfunktionell familj så menar man att det har funnits våld, missbruk, kriminalitet eller grav psykisk ohälsa som gått ut över barnen. Att många ungdomar inte kan bädda sängen eller passa tider är vanligt, väldigt vanligt men de räknas inte som tillräckligt för att bedöma dem dysfunktionella. En dysfunktionell ungdom är en som börjar supa i tonåren, går över till tyngre droger, gör inbrott, misshandlar osv eller en som fått svår ångest och depression av sin ungdom, kanske ätstörningar, kanske självskadebeteende osv osv. Det här är bara ett exemplifierande för att förklara den stora skillnaden mellan vad som menas med dysfunktionell uppväxt oh normal/ frisk uppväxt. Att föräldrarna bråkar några gånger händer i alla familjer, likaså att någon nångång blir för full. Med frisk familj menas inte perfekt, precis som Kraka skriver. Med dysfunktionell menas stora och grava problem som leder till att ungdomen blir trasig i själen av sin uppväxt på något sätt.
    Jag har en frisk familj med med normala ungar tex trots att min dotter är sämst på att städa, sover till tolv på dagarna när hon är ledig och trots att min son är funktionshindrad.
    Precis som Kraka skriver så är det ju inte så att när man i 20årsåldern vet precis allt om hur allting fungerar i vuxenvärlden, det vet ingen ungdom (fast de tror det själva) men vad som menas med att de har fått tillräckliga redskap för att fungera i vuxenvärlden är att de som nyutflugna fått så pass mkt att de klarar av att lära sig själva med tiden. De kan ta till sig kunskaperna och erfarenheterna de får i sitt vuxenliv och lära sig i livets hårda skola och det tack vare att de fick grunden att lära sig i sin friska familj.
    Vad tycker du är skillnaden mellan att vara för jämställdhet mellan könen och att vara feminist?

    Liked by 1 person

    • Tack ! 🙂

      Min bild var samma som din bild. Men efter att ha läst några blogginlägg 😉 och sedan definitionen jag refererar till så blev jag osäker. Kände då att i princip alla är dysfunktionella
      eftersom att det är svårt att ge ”de redskap som krävs…”.

      Jag gillar inte när bra ord urvattnas eftersom de då blir meningslösa och oanvändbara.

      Vad gäller jämställdhet/feminism så återkommer jag gärna. 🙂

      Gilla

    • Visst är det föräldrars uppgift att ge sina barn den uppfostran som behövs för att de ska vara redo för vuxenlivet när de flyttar hemifrån. Så klart är inte alla familjer dysfunktionella, men med den definitionen på ordet som jag länkade till så omfattas nästan alla av begreppet, vilket jag vänder mig emot.

      Om man kallar alla som har hår på kroppen för ”skäggiga” så omfattas nästan alla av begreppet som därmed förlorar sin betydelse. Jag menar att väldigt få familjer lyckas ge sina barn alla de verktyg som behövs för att klara vuxenlivet på ett bra sätt, därav min något ironiska rubrik. 🙂

      Gilla

      • Men så står det ju inte, i alla fall inte i din citerade text. Det står inte ”alla redskap”. Det står ” ett minimum” av vad familjemedlemmarna behöver ha av psykiskt, fysiskt och känslomässigt välmående. Ett minimum, det vill säga den allra nedersta gränsen för vad man kan begära.
        Jag skulle vilja påstå att de allra flesta familjer klarar av att ge mer än ett minimum, trots all trasighet och fransar (för att låna en textrad ur en av olle Adolfsons mest älskade texter) som de flesta familjer av och till har. Som de flesta relationer har.
        Det finns ett psykologbegrepp ”good enaugh” som betyder att man duger och det är precis vad de flesta familjer gör. De är good enaugh för att ge barnen redskap för att kliva ut i vuxenlivet.
        Jag skulle aldrig komma på idén att kalla min familj för dysfunktionell, den fungerade faktiskt. Men jag saknade en del redskap när jag flyttade hemifrån, mycket beroende på att mina föräldrar inte hängde med i den moderna tiden. Ännu svårare är det väl idag att hänga med när utvecklingen går så fort. Båda mina föräldrar var födda före första världskriget, hade låg utbildningsnivå och var med dagens mått mätt ”stränga”. Jag önskar jag varit mer ”streetsmart” när jag klev ut i vuxenlivet, men istället fick jag lära mig det the hardcore way och det gick ju också. Man kan ju faktiskt bygga på sina redskap under livets gång. Skaffa sig flera oc byta ut.

        Gilla

    • I definitionen av en frisk familj står det ”redskap som krävs för att leva ett fungerande vuxenliv”. Skulle tro att det krävs hundratals kunskaper för att leva ett fungerande vuxenliv, inte minst konflikthantering vilket väldigt många saknar tillräckliga kunskaper om. Andra redskap som krävs handlar om hur man förhåller sig till med- eller motgångar. Vad är viktigt för att man ska må bra? etc etc. Varför ska man diska, städa, passa tider mmm? Mer praktiska saker handlar om ekonomi och pengar. Hur öppnar man ett bankkonto? Vad innebär det att låna pengar/att köpa på kredit? Vad är ränta? Hur söker man ett jobb? Vad innebär det att vara anställd? etc. etc. Allt detta och mycket mera krävs för att kunna leva ett fungerande vuxenliv. Tror att väldigt många saknar flera av dessa pusselbitar som krävs. Ska de ändå kallas för dysfunktionella?

      Gilla

      • Samtliga uppräknade saker och massa annat fick jag lära mig och har jag lärt mitt barn. Om man vill använda ordet dysfunktionell eller någon annan synonym är väl mest en smaksak. Men har man inte lärt sina barn det du räknar upp har man missat en del som förälder/vuxen. (alla vuxna runt ett barn/tonåring är inte nödvändigtvis föräldrar).
        I en fungerande familj borde rimligen de saker du räknar upp ”komma av sig själv”. Det är ju inte så att man håller lektioner med sina barn, man föregår med gott exempel och berättar saker när de är aktuella i vardagen. Men många vuxna kan ju inte ens de där sakerna själva, kanske för att deras föräldrar missade att lära dem. Många föräldrar har missbruksproblem, psykisk sjukdom, neuropsykiatriska handikapp eller andra orsaker som gör att de inte klarar av att vara föräldrar.

        Liked by 2 people

Kommentera

