Varför skjuter man upp saker

Ibland har jag perioder när jag får gjort massor av saker. Allt flyter på och fungerar. Men så är det inte altid. Ibland hittar jag olika ursäkter för mig själv varför jag inte ska göra det ”tråkiga” eller ”jobbiga” just nu. Det kan handla om allt från små saker som ska göras här hemma, samtal som ska ringas eller stora och viktiga saker som jag måste ta tag i. Just nu är det särskilt min träning som jag tänker på.

Jag har tränat mycket i mitt liv, dels olika sporter men också på gym och löpträning. För ett tag sedan sprang jag (otränad) Midnattsloppet och tänkte att jag skulle komma igång ordentligt men sedan reste jag bort 2 veckor och efter det har det inte blivit någon träning alls. Nu känner jag att jag måste komma igång igen men det är så segt och jag skjuter upp det hela tiden.

Är nyfiken på vad det är som gör att man skjuter upp saker och vilka knep eller tips som finns för att bli bättre på att göra det man vill.

4 thoughts on “Varför skjuter man upp saker

  1. Det finns naturligtvis olika anledningar till att man skjuter upp saker. Men den beteendestörning som kallas prokrastinering anses bero på låg självkänsla och/eller dålig impulskontroll. Det brukar fungera bra med kognitiv terapi.
    Prokrastinering är så vanligt att man i USA räknar med att 20% av befolningen har stora svårigheter i sin vardag på grund av detta.
    Men naturligtvis kan uppskjutande handla om att man är deprimerad och därför inte orkar, för egen del handlar det oftast om att jag är alltför trött av mitt tunga arbete och behöver vila mellan mina arbetsschok. Men också att jag är tidsoptimist och tror att jag ska hinna sedan.
    Jag har lärt mig massor av Lyxfällan och tänker numera om tid på samma sätt som de säger att man ska tänka om pengar. Jag gör tidsbudget lite då och då.
    När man samlar saker på hög som måste göras blir det ju som att ha skulder, pappershögar som ligger, räkningar som skulle betalats, tvättkorgen som svämmar över, mailet som skulle skrivits, vännen som skulle besökas osv.
    Vissa saker kan ”avskrivas”. Har man inte städat på tre veckor behöver man ju inte städa tre gånger, så två skulder kan avskrivas. Medan andra skulder måste göras, ”betalas”.
    Jag tycker jag jag fått ordning på det här med att göra de viktiga sakerna, men det finns fortfarande en hel del att jobba på…

    Gilla

Kommentera

