Hur får man hemkänsla

Tack Louise -imittankerum för att du inspirerade mig att fundera kring ordet hemkänsla.

Varifrån kommer denna känsla, som jag tror att de flesta av oss vill känna där vi bor. Jag har i ett tidigare inlägg berättat att jag nästan alltid känner mig hemma där jag bor även om jag flyttat mycket, men hemkänsla kanske delvis är någonting annat?

Det fanns ingen förklaring på Wikipedia om vad ordet hemkänsla är. I en DN-artikel kopplar man samman begreppet med ”att känna sig som hemma” dvs välkommen. Svenskt demennscentrum kopplar ihop det med orden ”att höra hemma”, som jag associerar med ”att vara en del av”. Andra kopplar ihop det med hembygden eller med något romantiskt. Det finns också kopplingar till jul, doften av hembakade bullar, inredning och arkitektur. Hemkänslan är svår att ta på, men vi känner om den finns där.

Tillbaka till frågan. Hur får man hemkänsla? Kan man skapa hemkänsla och hur gör man det i så fall? Måste man ha många omkring sig, eller räcker de om man är två? Kan man känna hemkänsla om man är ensam? Som ni märker snurrar tankarna och frågorna i mitt huvud.

För mig, tror jag, att det handlar mest om att det finns en atmosfär eller stämning som jag upplever som mysig, välkomnade, kärleksfull eller omtänksam. Någonstans där jag känner mig trygg, där jag kan slappna av och där jag kan vara mig själv. Helst ska där nog också finnas mina saker, möbler och andra föremål som jag tycker om, men också smaker, dofter, ljud och människor som jag tycker om. Fast ibland kan jag känna hemkänsla även när jag är ensam. Den plats där jag känner mest hemkänsla är på Österlen i Skåne. Jag har aldrig bott där men jag besökte min farmor och farfar där varje sommar när jag var liten. Det var en underbar tid och det är fortfarande en underbar del av Sverige.

Vad är hemkänsla för er?

3 thoughts on “Hur får man hemkänsla

  1. För mig är hemkänsla ett ställe där jag får vara själv. Ett ställe där jag kan låsa dörren om mig och helt slipper krav från andra. Ett ställe där jag har mina saker på mitt sätt, En plats där jag kan lägga en bok uppslagen och jag VET att den ligger exakt så när jag kommer tillbaka.
    När ja gvar gift och vi bodde ihop gick det så långt så jag kände mig hemlös. Det fanns ingen plats där jag fick vara ifred, där mina saker fick ligga och ingen plats som vara bara min. Jag kände mig hemlös. Till sist flyttade jag till min lägenhet, mitt hem, på deltid när jag hade ett antal arbetspass. För att få sova ifred på dagarna, för att få ha mitt eget livsrum.
    Jag vet att jag aldrig mer vill flytta ihop med någon. För mig är hemkänsla något jag bara känner när jag har ett eget hem. Däremot kan jag känna att det är hemtrevligt hos andra. Men det är en helt annan sak. För mig är hemkänsla nära besläktat med integritet.

    Gilla

      • Det här är så länge sedan och känns mest som att jag lärt känna mig själv. Jag utsätter mig aldrig mer för att inte ha ett eget hem. Däremot kände jag mig inte ensam i förhållandet så det är inte det jag menar. Jag behöver helt enkelt en dörr jag kan stänga om mig där jag kan få vara bara jag.

        Liked by 1 person

Kommentera

