Allvarlig attack av allergi skrämde mig

Jag är frisk som en nötkärna, ( Hmm, varför säger man så?), och har egentligen aldrig haft några problem med allergier i någon större utsträckning.

På senare år har jag dock haft mindre besvär när jag exempelvis ätit äpplen då det kliat på tungan. Först förstod jag inte att det kunde ha med allergi att göra men när jag kände samma sak när jag åt päron, kiwi och en del andra stenfrukter har jag börjat fundera.

I helgen gjorde min särbo en äppelkräm som var jättegod. Problemet var att efter bara några skedar av krämen så fick jag svårt att andas, halsen svullnade upp och jag fick fullt av röda prickar på halsens utsida som också blev alldeles rödflammig. Det gick över när jag tagit en Kestine och fått vila en stund men det var lite läskigt hur stark reaktionen blev. Nu lär jag väl behöva undvika stenfrukter i fortsättningen. Man vet ju inte hur stark reaktionen skulle bli nästa gång. Trist, men så är det. Undrar varför det blir såhär och varför så många inte längre tål saker de det kunnat äta förut?

13 thoughts on “Allvarlig attack av allergi skrämde mig

  1. Det du räknar upp har jag haft viss allergi för i hela mitt liv, till för snart 10 år sedan. Björkpollenallergiker har ofta problem även med kärnfrukter och t.ex. potatisskal och morötter. De är kontrahenter på något sätt.
    Min pollenallergi upphörde. Känner knappt något längre. Och kärnfrukterna går bättre också.
    Men allt som får det att klia i halsen har jag kunnat äta när det blivit upphettat och tillagat. Allergenet förändras då. Därför blir jag lite fundersam när du reagerar på en kräm som måste kokat … hm
    Kanske är bäst att du kollar upp det där så att du vet vad du ska akta dig för …

    Eller så var det något kemiskt och besprutat elände. Jag åt ”fel” tomater för massor av år sedan och det knäckte min motståndskraft rätt så länge. Jag kände på smaken att det var något konstig med dem, men tänkte ”det är ju tomater för sjutton”, så jag åt ändå …
    Efter det var jag känsligare för saker under flera år innan det sedan vände igen …

    Gilla

        • Du tänker på allt… 🙂

          Just det här äppelträdet står vid den gamla träningsbanan utanför golfbanan, men med grenar som sträcker in över gamla banan. Där klipps det inte så noga men visst kan man tänka sig att gräset besprutas, dock knappast trädet som tillhör bonden bredvid. Fast, vad vet jag? Det kan finnas rester av bekämpningsmedel på marken. 🙂

          Gilla

  2. Min pappa tål inte äpplen som är råa men kan äta om de varit i ugnen. Han känner av det direkt. Han har däremot hittat en del sorter han kan äta (fråga mig dock inte hur han fick för sig att prova då han är sjukt allergisk). Kanske det är en kombination av ngt annat du äter mycket av som gör dig överkänslig för stenfrukter vem vet!? Kan säkert ändra sig igen. Skönt att du mår bra igen 😊

    Gilla

Kommentera

