Vad händer när vi skrattar

Det sägs ju att ett gott skratt förlänger livet, men inte bara det, livet blir ju roligare också.

Jag läste en artikel i Familjeliv om vad som händer i kroppen när vi skrattar och det verkar vara ganska mycket. Dels ökar hjärnans produktion av endorfiner som både är smärtstillande och uppiggande, dels stärks immunförsvaret, vilket är bra i dessa förkylningstider och dessutom påverkas en massa annat som blodtryck, andning, lungor etc. En bra idé att skratta alltså, men hur gör man om allt omkring en inte är så himla roligt?

Jag önskar att jag var mer lättroad än vad jag är. Önskar att jag kunde skratta åt det mesta men så är det inte. Situationskomik är nog det jag skrattar oftast åt. Man kanske skulle samla ett bibliotek av roliga klipp som man sedan kan titta på när det behövs? Hmmm, ska fundera vidare på det? Kanske kan vi bloggare hjälpas åt med detta?

Vad brukar ni skratta åt?

19 thoughts on “Vad händer när vi skrattar

  1. Hej, det finns saker som jag kan skratta åt men som maken inte finner så himla upplyftande. Det är nog olika från människa till människa och även på vilken humor man har. Jag har lätt för att skratta och tar nog livet med en klackspark. Makens dotter sade en gång att hon gillar människor som spontant, högt och ljudligt kan utbrista i ett skratt. Där har du mig…:-) 🙂

    Liked by 1 person

  2. Jag har alltid varit ”lättskrattad”. Tror att min humor är rätt så bred … Men det är svårare att skratta nu jämfört med förr.
    Gick för ett par år sedan och testade skrattyoga. Vi höll på i 1,5 tim och mot slutet var det verkligen svårt att få med känslan, Men konstigt nog, hur jobbigt och ”oroligt” det än var när vi ansträngt skrattade och åbäkade oss, så var vi allihop efteråt märkligt avslappnade och sköna i kroppen. Vi kände allihop ett djupt lugn …
    Något gjorde det, trots att det bara var ”låtsasskratt” …???

    Gilla

  3. Jag är nog lag åt ”skratthållet” är för det mesta glad, men visst finns det dalar! Jag brukar säga att jag har humor, men det ska väl andra avgöra förstås!
    Trevligt att du hittade min blogg! 🙂

    Liked by 1 person

  4. Jag tror helt på grejen och håller med om de positiva sidorna, men har fördomar om skrattkurser. Jag tror inte att det funkar när det inte är äkta och kommer från hjärtat. Skrattar hjärtligt heter det trevliga uttrycket. Visst är du inne på en smart idé. Att se på filmer, eller inspelade programserier med en humor som tilltalar en personligen måste vara det bästa. Sedan är smaken alltid som baken. Jag minns när jag var som sämst i min utbrändhet och såg VHS filmerna med de 12 avsnitten från Pang i bygget. Som jag skrattade. Min fru gillade att höra mig skratta men förstod inte vad som var roligt när hon strötittade. Hon blir nervös när JC håller på. Att läsa en lagom dos roliga historier kan roa för stunden. Att göra stimulerande saker utan tvång i en rogivande miljö tror jag skapar många nyttiga saker i våra sköra kroppar. Gärna i anslutning till medryckande musik eller behagliga stycken under avslappning efteråt.

    Liked by 1 person

    • Jo, humorn skiljer sig verkligen åt. Tror som du att vi får hitta vår egen väg.:-)
      Har faktiskt varit på skrattkurs en gång, nu när du påminner om det. Tror att de hävdade att det var muskelrörelserna i ansiktet som gjorde nytta och inte själva ljudet när vi skrattar. Har själv ingen aning, men tror att det är nyttigt att skratta mycket. 🙂

      Gilla

  5. Åh… Jag skrattar åt det mesta. Även åt det som inte alls egentligen är så kul. Som när vi ”fastnade” i Mexiko i somras på grund av orkanen Odile.

    Det som inte dödar, stärker. Sägs det ju.
    🙂

    Gilla

Kommentera

