Ta vara på sitt liv

Någon sa en gång att ”man ska lära av det som varit, planera för framtiden men leva idag”.

I mina öron låter det klokt, men jag vet inte om jag varit särskilt bra på det genom livet. Jag har sällan valt den enkla vägen, ofta för att jag haft en dröm om någonting annat. Av detta har jag fått mycket erfarenhet inom de mest skiftande områden och visst lär man sig, särskilt av misstagen. Jag har haft många drömmar om framtiden och ibland kanske levt för mycket i dessa drömmar, men jag kan knappast påstå att jag planerat särskilt väl för framtiden. Däremot har jag ofta varit bra på att leva i nuet. Handlar det om att uppleva mycket och skaffa olika erfarenheter så får jag många poäng, men jag tror inte att det är vad livet handlar om.

Förutom att vara frisk, som förstås är viktigast, så tror jag att det handlar om att vara nöjd med sina val i livet, att inte ångra saker man gjort eller borde gjort och att hitta kärlek, balans och harmoni.

Jag har träffat många som grämer sig över något som hänt för länge sedan och som inte kan släppa detta vilket gör dem olyckliga. De tänker ”om jag bara…” Andra människor som gör väldiga uppoffringar idag och under lång tid för något ska bli bättre i framtiden är ofta olyckliga idag. De tänker ”när jag bara…”. Jag minns för länge sedan att man ofta hörde folk säga ”att det blir bättre efter sommaren”, eller hösten eller vintern eller påsken osv. men jag är övertygad om att det aldrig blir bättre om vi inte själva påbörjar en förändring nu. Annars kommer allt att fortsätta som det gjort hittills.

Om man vill ha det som man har det, så ska man göra det man gör. Vill man ha det på något annat sätt, så måste man göra någonting annat.

Det skulle vara intressant att höra andras reflektioner kring detta. Hur ska man tänka och handla för att ta vara på sitt liv så bra som möjligt?

8 thoughts on “Ta vara på sitt liv

  1. Man kan undra vad ”ta till vara på sitt liv” egentligen betyder. Antagligen olika för olika personer. För vissa handlar det om att ständigt göra saker och åstadkomma en massa. För andra handlar det om att göra det man vill och inte hela tiden styras av vad andra tycker man bör göra.

    För mig, just nu, handlar det om att bara vara med min dotter och man. Vi kan ligga och mysa i soffan och titta på Bompa, vi kan rita tillsammans eller åka och fika. Men att vara tillsammans är viktigt för mig just nu. Har inte alltid varit så men efter allt som hänt detta året är jag nöjd med att bara vara. Det viktigaste jag har finns närmast mig ❤️

    Liked by 1 person

  2. Jag tror precis som du att man ska leva i nuet och inte gräma sig över saker som hände för länge sen. Jag är ju mycket äldre än du men fortsätter att ta vara på varje ny chans som dyker upp, t.ex. att blir körledare igen eller att börja med nya aktiviteter – för min del akrylmålning. Jag har arbetat kontinuerligt sedan jag gick i pension och dessutom tagit en fil. kand. Det gör att man inte behöver fundera så mycket på vare sig framtiden eller det som hände för länge sen. Bloggen har också gett mig mycket – dels för att jag fått nya vänner och dels för att jag tvingas att formulera mig nästan varje dag.
    Jag är oerhört nöjd med mitt liv just nu och tror mycket på att det beror på att jag har fullt upp och att jag har en snäll och förstående make som alltid ställer upp för mig.
    Jag skulle gärna vilja veta titeln på boken du har skrivit.
    Ingrid

    Liked by 1 person

    • Så härligt att läsa hur det har det. Låter ju toppen ! 🙂

      Tycker också att det är roligt att formulera mig och att byta åsikter med andra. Blir därför glad när du kommenterar hos mig. Jag uppskattar både ris och ros. 🙂

      (PS. Boktiteln skulle röja min ”anonymitet” här på bloggen och därmed mina möjligheter att uttrycka mig fritt utan att riskera att såra någon av dem som står mig nära. Hoppas att du förstår.)

      Gilla

  3. De här funderingarna kommer nog till gemene man och kvinna ibland tror jag. Men det gäller nog som du säger att hitta sig själv i just det livet som man lever här och nu. Att inte se tillbaka och ångra sina val för det kan man ju inte göra…man kan förändra dem dock genom att tänka till lite extra nästa gång man står vid vägkorset och har flera vägar att välja mellan. Fina tankar om livet som du plitar ner på din blogg. Kramiz

    Liked by 1 person

  4. Kloka funderingar!

    Jag tror att det är viktigt att känna att man har kontroll över sitt liv och har funderat över vad som är viktigt.
    Jag brukar skriva planer för mitt liv, hur jag vill att det ska se ut om kanske fem år. När jag sen går tillbaka och läser har det ofta blivit som jag önskat, även om jag inte alltid känt att jag aktivt har arbetat för det.

    Liked by 1 person

Kommentera

