Sär skrivning, en mänsklig rättighet

Varför är det så svårt för många att sluta särskriva?

särskrivning

Är det allt sämre kunskaper i det svenska språket eller vårt närmande till det engelska språket som ligger bakom alla särskrivningar?

Oavsett vilket så kan det ofta bli humoristiskt som i fallet på bilden, men oftast vääääldigt tröttsamt. Kan man inte bara lära sig att i det svenska språket så finns i princip inga särskrivningar och att det i det engelska språket i princip alltid allting ska särskrivas. Det behöver inte vara svårare än så.

29 thoughts on “Sär skrivning, en mänsklig rättighet

  1. Särskrivning eller inte? Ja, det kan ju bli hur illa eller kanske kul som helst. Men många kan nog inte se att det skrivna ordet inte ska ha ett mellanslag utan ska skrivas som ett ord. Kan kanske vara svårt för många. Jag skriver inte alltid rätt jag i heller men man kanske ska rådfråga någon om man är osäker på saken.

    Liked by 1 person

  2. Gomorron….eller kanske Godmorgon!
    Brist på intelligens… nej jag håller inte om detta, jag tror att det dels kan vara en svaghet som dyselexi, eller att man inte har svenska som modersmål. Vid ett litet fik i Malmö hittade jag en skylt som talade om att här fanns det ”Guda kakor”, jag fattade direkt att innehavaren hade invandrat från något annat land. Men att man inte rådfrågar någon innan man sätter upp skylten är för mig obegripligt. En annan skylt som jag råkat på finns på en Thai restaurang där det står ”Storra Reker” istället för ”Stora räkor”. Denna skylt är än mer obegriplig eftersom här har man inte använt det handskrivna utan helt enkelt tryckt upp färgglada skyltar på ett tryckeri med bild och allt. Jag är lite rädd också för att svenskan ska förändras så mycket att den blir än mer svårbegriplig för oss som blir äldre. Ta detta som Tant glad skrev om i sin blogg, Har ni inte läst det så gör det!
    http://tantglad.bloggo.nu/Spraket-Ba-iska/

    P.S. Hoppas att jag inte tramade någon på tårna nu, har blivit mer försiktigt sen jag råkade ut för en incident 🙂 vill också säga att jag absolut inte är felfri, vem är det förresten.D.S.

    Liked by 1 person

    • Tack för dina funderingar och för länken till Tant Glad. 🙂

      Här är alla kommentarer välkomna, även de som tar ut svängarna, så länge de uttrycker uppriktiga åsikter i de sakfrågor som diskuteras. Alla som skriver här, inkl. jag själv, räknar nog med att andra som kommenterar kan ha andra åsikter och att det är någonting positivt. 🙂

      Alla har rätt ibland och ingen är felfri. 🙂

      Gilla

  3. Nu missförstod du nog. Jag skrev att den som inte kan förstå, trots att det upprepats till förbannelse, att i svenskan särskriver man i stort sett aldrig måste ha någon intellektuell brist. För det är väl en stavningsregel som varje normalbegåvad person måste kunna förstå. Den är enklel: Särskriv inte!
    Att inte kunna skilja på s och z har en annan genes. Många stavar illa i största allmänhet. En del för att de är dyslektiker, några för att svenska inte är deras modersmål osv.
    Skriver man skyltar och inte behärskar språket ska man ha förstånd att be om hjälp!

    Gilla

  4. Jag är språkfascist och ser två andra fel i texten utöver särskrivningen. Det ska stå ”stölder av våra parfymer” och ”tveka inte att fråga”. Dåligt skriftspråk och dålig läsförståelse är inte bara irriterande, det är allvarligt också. Kan man inte förstå det man läser kan man inte lära sig någonting genom att läsa sig till det.

    Liked by 1 person

      • Det är inte mina egna tankar, det är välkänt att det är ett stort och växande problem med dålig läsförståelse. Folk borde läsa mycket mera böcker. Mycket mera. Om man inte kan läsa en text och förstå vad som står där så har man dåliga möjligheter att lära sig något i undervisningen. Visst lär man sig på många fler sätt än genom läsande men tex på högskolenivå är det absolut nödvändigt att ha en god läsförståelse för att klara av utbildningen.

        Liked by 1 person

        • Tack… Håller förstås med dig. Det finns massor av olika skäl till att läsa mycket, inte bara för kunskapen, språket man lär sig eller utbildningen som blir lättare utan också för att ett rikt språk på flera sätt gör en till en rikare människa. 🙂

          Gilla

    • Egentligen en reflexion (eller snarare en utvikning) på Happygoluckiest andra svar, dvs svaret på svaret: Läsförståelse börjar att övas i tidig ålder långt innan man kan läsa själv. Det är därför det är så viktigt att vuxna läser högt för barn. 🙂
      Läsförståelse har betydelse inte bara för utbildning och att lära sig saker. Om man inte förstår skriven text i t ex samhällsinformation hamnar man per automatik i ett underläge. En inte obetydlig andel av dem som går ut grundskolan kan inte läsa ens enkla texter. Än fler har svårt med de mer komplexa texterna som vi hela tiden blir överösta med. Läsförståelse är en demokratifråga av hög rang och borde prioriteras.

      Liked by 2 people

  5. Kväller.Jag blandar nog detta med särskrivning,ibland ser jag att det blir galet,då rättar jag till det,,men det slinker med ibland…
    Ja det blev skitgott med Coca cola,,smakade faktiskt mer jul än med julmust..Haé Bra.

    Gilla

  6. Har du sett Facebook-sidan ”Sverige mot särskrivning”?
    Där kan man verkligen få sig ett och annat litet ”skräckblandat” 😉 gott skratt.
    Svenskan tycks vara i sönderfall. Särskrivning är inte bra. Och det blir svårt att läsa.
    Och varför man inte korrekturläser skyltar är för mig ett mysterium.

    Liked by 1 person

  7. Ha haha skylten var ju kul, även om den blev helt fel, eller inte , personalen var kanske helt ”kass” ,-)))
    Förstår ju hur du menar.
    Jag skriver nog lite hit o dit är jag rädd, min hjärntrötta hjärna hänger inte alltid med ,-))))
    KRAM o ha det fint!

    Liked by 1 person

  8. Måste erkänna att jag hade en period då jag nästan uteslutande skrev på engelska i jobbet, och under den period särskrev jag allt oftare även på svenska. Men det har jag försökt arbeta bort.

    När jag ser alla dessa skyltar med särskrivningar har jag två teorier:
    – de som skriver, gör så gott de kan, de har egentligen andra yrken (kock, försäljare…) och att skriva har aldrig varit deras grej.
    – de skriver fel med flit för att få uppmärksamhet

    Liked by 1 person

    • Jag störs inte på något sätt av människor som är okunniga inom områden som inte är deras specialområde. Tror att vi alla har sådana brister inkl. mig själv.
      Däremot kan man begära mer på exempelvis skyltar, av journalister och andra som representerar mer än sig själva i det som de skriver. Då blir det extra svagt, tycker jag.

      Liked by 1 person

    • Det händer ofta att jag avstår från att handla i affärer med felstavade skyltar då jag anser att det tyder på låg kompetens. Särskrivningar tyder dessutom på någon intelligensbrist eftersom man saknar förmågan att lära sig just det att i svenskan särskriver man i stort sett aldrig. Kan man inte lära sig denna enkla regel kan man nog inte sitt jobb heller.

      Gilla

Kommentera

