Min nya orkidé

Häromdagen köpte jag en ny blomma till köket. Den heter Dendrobium och har sitt ursprung i Asien.

Dendrobium

Den doftar gott och påstås producera många blommor. Det har också utlovats att den ska blomma flera gånger per år om jag nu klarar av att sköta den ordentligt, vilket bl a innebär att den ska doppas i vatten två gånger per vecka. Vet dock inte om jag måste prata med den också eller om det klarar av dofterna från min matlagning, men det lär ju visa sig. 🙂

Dendrobium.se skriver:

”Det senaste året har varianten Dendrobium Nobile blivit populärt som bantningsmedel och pre-workout-supplement för att höja energin i kroppen, ge välmående, öka styrkan och muskeltillväxten samt förbättra humöret, piggheten och motivationen. Dendrobium är det latinska namnet på ett släkte orkidéer som växer i Kina, Taiwan, Indien, Himalaya, Thailand, Vietnam och Laos. Dendrobium Nobile är en av de 50 fundamentala örterna i traditionell kinesisk medicin (shí hú på kinesiska). Det säljs som tepåsar i många asiatiska butiker och hälsokostbutiker och används främst för att återställa vätskebalansen och som en hjälp för att återfukta magen och lungorna.”

Funderar på om jag borde göra te på blommorna när faller av så småningom.

Vad tycker ni? 🙂

3 thoughts on “Min nya orkidé

  1. Vilken vacker orkidé! Den ser ju nästan oäkta ur 🙂
    Jag har nog för dåligt tålamod för att göra på mina blommor….Känns som det går snabbare att springa ner till hälsokostbutiken och handla ett paket 🙂 Men du kan ju prova!
    Ha en fin dag!
    Kram

    Gilla

Kommentera

