Jag tryckte på den rosa knappen

Jag var idag på däckhotellet för att byta till vinterdäck och den märkligaste lilla historia utspelades, med mig i huvudrollen, trots att jag inte alls ville det.

De sa nämligen att vinterdäcken jag förvarat hos dem för dyra pengar inte gick att sätta på min bil för att däcken hade för litet mönsterdjup. ”Men varför sa ni inte det till mig innan jag lämnat in dem, så slapp jag betala en dyr hyra för däck jag inte kan använda”, sa jag vänligt. Jag sa att jag kunde köpa nya däck av dem men då ville jag inte betala någon hyra för mina värdelösa däck. Sedan utbröt det ”stora kriget” i väntrummet när butikschefen började läxa upp mig för att jag skylde på dem. Högt och tydligt så att alla kunde höra det, fick jag förklarat att de inte kunde ta någon hänsyn till alla irriterade kunder. Alla ville ha rabatter, sa han och då kunde de lika gärna stänga butiken. Sedan sa han ännu mera irriterat att om han nu skulle sätt nya vinterdäck på min bil så tog det längre tid än vad de bokat in och alla kunder som nu satt och väntade då skulle få vänta ännu längre.

Alla tittade på oss och jag kände mig både förvånad och lite dum.

Sedan fortsatte han, med lika hög röst, och förklarade att nu skulle alla andra också bli missnöjda för att de fick vänta på mig.

Märkligt hur illa han tacklade problemet och hur han spred en dålig stämning i butiken.

glad eller arg

PS. Jag tryckte på den rosa knappen.

35 thoughts on “Jag tryckte på den rosa knappen

  1. Ja, men nöjd med servicen kunde du ju inte vara!
    Och företagaren borde veta att sådana här reaktioner sprids som en löpeld på nätet. Ända till Finland faktiskt 🙂
    Hoppas nästan du kunde byta däckhotell, för det där var verkligen ett bottennapp.
    Kram!

    Liked by 1 person

  2. Jag har läst ifatt lite i din blogg.
    Julfirandet verkar bli allt mer komplicerat med alla olika familjekonstellationer. Kanske är det dags att avdramatisera julen?
    I år blir gubben min och jag själva över julafton. Men dagen därpå ska vi, för första gången, åka över till en av grabbarna och fika hos dem. Bägge sönerna och deras tjejer jobbar delvis under helgen så det är bara juldagen som fungerar (så länge yngste sonen inte kallas ut på larm).
    Förr om året har vi bullat upp med skinka, köttbullar, prinskorv, sill, lax etc., etc. Det ska bli intressant att se hur vi hanterar denna jul. Vad behöver vi egentligen ha på bordet?
    Själv försöker jag se julhelgen som en helg att ta det lugnt, ”bara vara”. Jag har sagt till våra grabbar att de ska göra det de själva känner för och inte försöka vara alla till lags. Det tänket hoppas jag fler kan anamma, vi firar julen som vi själva trivs med.
    Hoppas vidare till Så mycket bättre. Ett intressant program tycker jag, som har gjort att jag lärt känna nya artister. Senast tycker jag att Amanda Jensen, förutom Orup och Love, gjorde en otroligt fin tolkning av Carolas låtar.
    Nu tar vi detta med att vara nöjd-glad-lycklig…
    Man kan vara allt eller kanske bara ett av dem utan att det är en katastrof.
    Vart vill du nå? Du skriver att du inte är ok med ditt liv och din omvärld. Vad är ”bättre relationer”, ”mer kärlek i vardagen”?
    Så detta eviga blinkande, jag blir tokig! Fina ljusslingor på balkonger mm, men varför i hela friden ska de blinka?!
    Om vi nu ska ha en ljusslinga på balkonen, det får gubben min bestämma, så ska den banne mig inte blinka! Jag kan gott nöja mig med att njuta av grannarnas fina ljusslingor.
    TLDR, nu har jag lärt mig något nytt, tack! Men sms bör vara korta, tycker jag. Vill man förmedla något längre så är det ju inte fel att ringa istället.
    Vad gäller däcken tycker jag att det är bra att de reagerar då däcken de ska montera har för dåligt djup. Intressant frågeställning om det är däckhotellets ansvar att förvara däck med dåligt djup eller säga ifrån redan där. Spontant kan jag tycka att det kunde ingå i deras affärsidé att kolla av däcken innan de byter och informera bilägaren om däcken är dugliga även nästa säsong.
    Men jag är nyfiken på hur ni löste det hela!
    Kan tillägga att jag inte går tillbaks till ett blogginlägg för att läsa eventuella kommentarer utan ser helst att du svarar i kommande inlägg eller min blogg

    Liked by 1 person

  3. Riktigt dålig service det där 😦 Och heter det inte att kunden alltid har rätt?
    Ja, en del människor är helt enkelt på helt fel plats….Men visst blir man både ledsen och arg när man blir bemött på det viset!
    Hoppas din kväll blir trevligare!
    Kram

    Liked by 1 person

  4. Rosa knappen? Vad snäll du var. Jag hade tryckt på den röda direkt. Innan jag hade bett dom lägga mina vinterdäck i bilen sagt upp kontraktet på däckhotellet för att aldrig mer återkomma.

    Gilla

      • Jag har en kompis som jobbar inom ett serviceyrke och hon säger alltid att är hon på dåligt humör en dag så har hon inget på jobbet att göra och på ett sätt kan ju tycka det är klokt, känner man att man inte klarar av kunderna en dag så bör man vara hemma. Jag hade på ett sätt kunnat förstå om du varit otrevlig men det var du ju inte! *muttrar*

        Liked by 1 person

Kommentera

