Hade du bra föräldrar när du växte upp

Ibland kan man undra om blivande föräldrar borde gå någon utbildning innan de skaffade barn. Borde de kanske rent av behöva någon form av ”körkort för föräldrar”?

daliga-foraldrar13 daliga-foraldrar15

daliga-foraldrar21

Egentligen tycker jag inte alls det, men sådana här bilder får mig att tveka…

… i alla fall lite.

Det har säkert alltid funnits dåliga föräldrar men det har kanske inte märkts lika mycket som det gör nu. Kanske är det tom så att det aldrig har funnits så många bra föräldrar som det gör just nu? Jag har ingen aning men är nyfiken. Vill därför göra en ovetenskaplig miniundersökning och ber er att klicka i svaret på frågorna nedan…

Som ni vet så är det ingen som vet vem som svarat på vilken fråga. Det är helt anonymt. Hoppas att ni vill delta och att ni är lika intresserade av svaren som jag är.

60 thoughts on “Hade du bra föräldrar när du växte upp

  1. Trevligt med sådana där omröstningar. Ämnet är också väldigt intressant. Jag tyckte däremot att det var svårt att svara för jag tycker att frågan är komplex. Ur vissa aspekter hade jag toppenföräldrar, men ur andra måste jag nog säga att det var lite si och så …
    Men i det stora hela är det väl precis så vi är vi människor, både bra och dåliga ….

    Jag ville inte sätta kryss i mitten, varken eller. Det kändes som att det skulle förringa det som var bra och höja det som var dåligt, och det ville jag inte. Jag valde att fokusera på det som var bra … 😀

    Liked by 1 person

  2. Jag har växt up både inom och utom Sverige med föräldrar som alltid stöttat mig och alltid funnits till hands och betytt mycket för mig och även för de nu vuxna barnbarnen. De är båda avlidna sedan ett antal år tillbaka men de finns med mig i tankarna varje dag och är en stor del av mig och den person jag är. Mest på gott, tror jag.
    mina döttrar är adopterade från Sri Lanka och då ingick det att en förädrakusrs var nödvändig och sedan skulle man utredas och följas upp både på längden och bredden.
    Idag tror jag att många föräldrar har sagt upp sig och inte vill ha någon föräldraroll och har så mycket materiella saker att ordna med så barnen hinns inte med, de är oftast ett attribut, som hänger med när det passar. Givetvis finns många med en annan inställning, men respekt och tolerans har många föräldrar inte orkat med att lära sina barn. Det märks inte minst i skolan där jag jobbat i över 40 år att föräldrar idag inte orkar eller vill uppfostra sina barn.
    Tyvärr har det även funnits föräldrar, i alla tider sedan historiens begynnelse, som inte skulle valt att sätta barn till världen.
    Tack för ett intressant inlägg.

    Liked by 1 person

  3. Jag hade en fantastiska bra mama, men en katastrofal pappa, Som vuxen bröt jag helt med pappa, men nu faller hans behov av ”anhörigvård” på mig, det funkar INTE bra!

    Gilla

  4. Jodå, mina föräldrar var bra. Sedan är det ju naturligtvis så att man lär sig av sina erfarenheter. Med lite distans på livet kanske jag inte alltid agerar på ett sånt sätt som mina föräldrar skulle ha gjort.

    Liked by 1 person

  5. Föräldrar, hm… Ett komplicerat och kanske känsligt ämne. Speciellt som man själv är en sådan. En bra sådan hoppas jag.
    Just nu lever min mor på lånad tid och vi tillbringar mycket tid tillsammans. Det finns saker som jag skulle ha velat ha svar på men tycker inte att det passar sig nu.
    Under uppväxten var jag mors hjälpreda, senare hennes stöd och så även idag.
    Min far dog när jag var 24 och ….. tja.

    Liked by 1 person

  6. Nej jag hade ingen bra barndom jag brukar säga att det var ett fängelse fullt av misshandel och tortyr. Jag tycker alla som ska bli föräldrar ska gå en kurs.

    Gilla

    • Tror att del flesta närvarande föräldrar gör så gott de kan. Men det är tydligt att olika föräldrar prioriterar olika. Så var det för mig mig också som enda barnet. Jag var ändå i vägen och prioriterades bort. Spenderade mesta tiden med mor- och farföräldrar.

      Gilla

  7. Min mor lämnade oss då jag var sådär 3 år. Hon dök upp lite då och då, lovade skickade paket som aldrig kom. Far gjorde det bra ensam med oss barn som han blev. Ingen direkt dans på rosor. En god farmor fanns. Min far dog så jag var 25. På tok för tidigt!
    Min mor och jag hade ett forsonande samtal några månader innan hon dog. Med tiden och god vilja går det bra att försonas, i dag vet jag hon gjorde så gott hon kunde, alla har ett val men inte alla kan ta det på bästa sätt. Trodde inte jag skulle sakna henne, men de sista åren hade vi mer kontakt på telefon – det jag saknade var hennes meddelande på min telefonsvarare. Samt de sms hon skickade. Hon var svårt sjuk sista åren och led mycket. Frid över hennes och fars minne!

    Liked by 1 person

  8. Hej. Kul test. Min pappa omkom i en tragisk olycka då vi fyra syskon var små. Så vår mamma hade det tufft och träffade tyvärr sedan en alkolist. Så min uppväxt var väl inte så rolig. Men det blev folk av mig ändå.
    Ha det gott och kramelikram.

    Liked by 1 person

  9. Härligt med nya läsare och det är en fin blogg du har . Hm detta med bra föräldrar det finns det mycket att göra på den fronten .
    Är själv adopterad från sverige pga för äldrar som inte kan vara det .
    Önskar dig en toppen dag .

    Liked by 1 person

  10. Min barndom var helt okey, som barn kunde jag inte direkt jämföra hur det egentligen skulle vara i en familj. Jag hade farmor & farfar boende i samma hus, jag var väldigt mycket med dem. Min mamma har egentligen aldrig velat ha barn – det har hon sagt själv, hade hon fått bestämma skulle hennes liv sett helt annorlunda ut. Men som mormor är hon helt okey även om jag ibland funderar hur hon tänker… men hon är snäll.

    Liked by 1 person

  11. ja det gör det verkligen. längtar så till jul lyckan att få se sitt barn så spänd inför tomte och paket.
    Jag hade en bra uppväxt men gör ändå allt för att inte göra de ”små” misstag jag kanske tycktes gjordes för mitt egna barn. ingen är 100% perfekt men jag är stolt över min son han är en fruktansvärt god och snäll kille och vet skillnad på rätt och fel och då vet jag att början av hans liv gott bra. jag tror man skapar mkt under småbarnsåren. och kärlek är så otroligt viktigt.
    och det är något han visar stort.
    kraam

    Liked by 1 person

  12. Jo, jag hade en jättebra bra uppväxt….Men jag kommer ju inte ihåg hur mina föräldrar var när jag var riktigt liten. De kanske också placerade mig i en sån där kundvagn. Haha! 😉
    Nej det tror jag inte att de gjorde 😀
    Ha en härlig dag!
    Kram

    Liked by 1 person

  13. Min far dog, när jag var 4 1/2 år gammal, så jag vet inte vad för sorts far han skulle ha blivit
    Min bror var 8. Mor var 43, när hon blev änka 1932. På den tiden fanns det ingen socialhjälp .utan änkor fick hanka sej fram bäst dom kunde. Mor öppnade en matservering. Vi bodde i ETT rum på 3e våningen; sov i en utdragssäng – min bror och jag delade underslafen.
    Vi gick till badhuset en gång i veckan. Småningom gick det bättre och mor hyrde två rum.
    Hur hon kämpade. Matgästerna var fabriksarbetare, som skulle stämpla in kl 7 f.m.,
    och dom kom och åt frukost hos oss först. Sen var det middag kl 12 och lättare kvällsmat
    när jobbet slutade halv fem. Vet inte NÄR mor hade tid att sova. Trots det blev hon aldrig bitter. Om några år byggde hon en ett hus i närheten av fabriken och tog in inneboende
    förutom att servera ca 45-50 personer 3 mål om dan.
    Min mor är mitt ideal. Hon var en av de första ”frigjorda” kvinnorna; feminist, men inte
    frivilligt. Det bara blev så. Hon gav aldrig upp. Och hon var en kärleksfull mor.

    Liked by 1 person

  14. Intressant det där, nu har jag med röstat. Jag hade en väldigt bra barndom tycker jag och gör allt för att mina egna barn ska kunna känna likadant.

    Jo det är min arbetsplats du ser på min blogg. Jag vet, jag har världens mysigaste jobb. Har en egen liten ljusverkstad där jag tillverkar stearinljus i olika modeller, trivs som fisken i vattnet med det. Vad jobbar du med?

    Liked by 1 person

  15. Ja, det är en intressant fråga. Jag som arbetar med barn tycker att föräldrar förändrats lite genom åren. Det finns enormt många vettiga föräldrar men det finns tyvärr också många som inte vågar eller kan vara riktigt vuxna utan har en kompismentalitet. Jag tror på raka, tydliga och självklart väldigt kärleksfulla föräldrar. Många har det men långt ifrån alla…

    Kram och god morgon!

    Liked by 1 person

  16. God kväll eller god natt, egentligen var jag på väg till bädden, men lockades av din överskrift.
    Kan bara säga att jag hade en underbar uppväxt och underbara föräldrar livet ut.
    Inte alla förunnat.
    Kram, Gerd

    Liked by 1 person

Kommentera

