Att resa ensam med små barn

Jag har flera gånger rest ensam med små barn. Den här bilden är från Karibien när barnen var mellan fyra och sju år.

resamedbarn

Det var strax efter skilsmässan med barnens mamma som vi reste iväg två veckor till ett ”All inclusive-boende”. Många sa att jag var helt galen som reste så långt, så länge med så små barn. De hade förstås helt rätt. Det är svårt på så många olika plan. Dels var förstås själva resan på drygt 20 timmar från dörr till dörr besvärlig, men också att ha 24 timmarsansvar för tre, inte alldeles lugna, barn i den åldern. Ändå hade vi väldigt trevligt tillsammans. Jag lärde mig mycket av dessa erfarenheter som jag har haft glädje av senare och det blev ändå två underbara veckor tillsammans på flera plan.

Har ni rest ensamma med små barn? Vad är era erfarenheter?

13 thoughts on “Att resa ensam med små barn

  1. Jag reste ensam med äldsta Dottern när hon var 6 mån, Minneapolis till Sthlm. Det gick över förväntan och det var helt otroligt vilken betjäning jag fick som ensam resande mamma med bebis! 🙂

    Gilla

  2. Jodå, många resor med barn. Den första 1960, då jag reste till Sverige med mina två flickor, 4 och 6 år. San Francisco, Los Angeles, Island, Göteborg. Det var fortfarande prop-
    plan som användes och vi fick mellanlanda i Kanada för bränslepåfyllning. Tog ca 24 timmar!

    1966 – 3 barn, 5, 10 och 12 år. San Francisco, Island, Luxembourg, som var Loftleidirs
    knytpunkt i Europa på den tiden. Hade köpt en VW bubbla att hämtas på flygplatsen i
    Luxembourg, där min systerdotter förenade sej med oss. Fem personer plus baggage
    i den där lilla bilen var inte särskilt bekvämt. Vid gränsstationen till Frankrike satt vi i kö
    bakom en stor tanklastbil. Helt plötsligt börjar lastbilen sakta rulla bakåt. Bakom mej
    hade jag en stor personbil som inte gav mej rum att backa. Vi var på väg att bli ihjälklämda! Lastbilen stannade, men då hade den krossat vänstra lampan. Detta händer när jag har mindre än 30 km på bilen! Tog oss in i norra Frankrike, genom Tyskland och hem till
    Sverige.

    En av de roligaste resor jag gjort var 1973, då jag reste med min 11-årige son och
    hans kompis. Flög till Amsterdam och tågluffade i Holland, Österrike och Tyskland,
    innan vi kom till Sverige. Det var perfekt ålder. Gamla nog att göra allting, men inte
    gamla nog för att gå ut och svira. 🙂

    Liked by 1 person

  3. Njae … inte så direkt … men jag har tillbringat längre tider ensam i båten med barnen. Och ett tag hade vi även sommarstuga. När vi inte har kunnat vara lediga från arbete samtidigt har det ju krävts en hel del. Under perioder har vi nästan levt som ensamstående, för att vi sällan varit lediga samtidigt.

    Jag förstår att du har rest mycket, på olika sätt. Detta lät som ett riktigt äventyr, och säkert en fantastisk upplevelse för barnen …

    Liked by 1 person

  4. Jag har rst en hel del ensam med mina barn både inom Europa och utanför , men de var bara två, tvilllingar. Men de flesta långa resor har vi gjort som familj och med barnens pappa.
    Strongt av dig att ge sig iväg med tre små barn,Men det ger erfarenhet, man växer och upplevelserna får man på köpet. I ditt läge hade jag nog gjort likadant för att byta miljö kan också vara att börja andas ny luft. Du och barnen fick en ny plattform att stå på.

    Liked by 1 person

  5. Bara några kortare inom landet när barnen var snmå. Minns en resa där vi mellanlandade på Arlanda, och båda var blöjbarn. När jag tog med dem in på toan för att passa på och byta på dem mellan planen så lyckades dotten, medan jag bytte på sonen, hitta en toaborste, svabba med den i toastolen, svabba med den på golvet och sen lägga sig mitt i det blöta och slicka på golvet. Mysigt… Nu när de är större har jag rest med dem ensam igen, men då går det hur lätt som helst. Det är ett sant nöje att resa med barn tycker jag, men det är för att jag gillar allt som barn gillar, som nöjesfält, djurparker och interaktiva museum, och ogillar annat som att sola och shoppa….

    Liked by 1 person

  6. Så himla kul och bra att resa med barnen, det tycker jag var strongt gjort! ,-)))
    Har inte rest själv, men vi har alltid gubben o jag rest med barnen utomlands.
    Tycker man ska ta barnen med på sina resor!
    HEJJA dig! ,-)))
    KRAM Primrose och mysig helg!

    Liked by 1 person

  7. Inte just rest men vi hittar på mycket annat då jag är mer ledig än mannen. Mysigt. Men då vi bara är tre i familjen vill vi gärna göra saker tillsammans. Däremot är det lyx att åka ensam med mannen 😉 vilket sker mer sällan tyvärr då vi inte har tillgång till barnvakt så mycket.

    Liked by 1 person

Kommentera

