Långresa med husbil

Det har blivit allt mera populärt att köpa husbil och använda den till olika resor runt om i Sverige och Europa. Jag har flera vänner, som numera är pensionerade och som brukar resa med sin husbil till Spanien eller Portugal vid den här tiden på året.

husbilssemester

För några år sedan lånade jag en husbil av en god vän och åkte på långresa med barnen. Vi åkte ner genom Sverige, hälsade på mina föräldrar i hemstaden och åkte sedan vidare till Tyskland. Det blev en väldigt lyckad resa, även om det regnade mycket.

Hur tänker ni kring att ha semester med husbil?

 

30 thoughts on “Långresa med husbil

  1. Jag skulle kunna tänka mig att äga husbil eller husvagn, bara jag hade någonstans att ha den under den säsong då den kanske inte används. Eftersom vi har båt är det inte aktuellt med ägandet av dylikt just nu, men vi har testat ett par gånger att hyra husvagn. Första gången var på vår bröllopsresa 1989, och andra gången var med barnen 1997. Båda gångerna var intensiva veckor då vi upplevde massor.
    Med barnen var det fantastiskt roligt, och de tyckte att det var jättespännande. Det var en av de heta somrarna på 90-talet, och vår första familjeresa till ett väldigt autentiskt High Chaparral … 😉

    Liked by 1 person

  2. Jag vill inte äga någon, men har hyrt vid ett par tillfällen på resa i Nya Zeeland och Australien. Helt perfekt att då ha boendet med sig och inte planera så noga var man skall stanna utan ta det som det kommer. Tycker husbil är smidigare än husvagn och ännu trevligare är det att ha cyklar med och inte behöva flytta bilen så fort man skall ta en liten tur i omgivningarna.
    Kan kanske tänka mig att göra det igen och då kanske inom Europa. Flyga till någon stad och sedan hyra en husbil. Att köra genom Sverige hoppar jag gärna över.
    Trevligt att din och barnens resa blev så lyckad när ni hade husbilssemester. Kanske blir det igen?
    Hoppas du haft en bra dag och att mötena på olika håll gått bra.

    Liked by 1 person

  3. Ingenting för mej! Påminner mej om sniglar, som har huset på ryggen. 🙂
    Tycker att om man ska resa, ska man inte ta huset med sej.
    Och jag tycket illa om att se en koloni husvagnar parkerade vid vackra stränder.
    Ni måste väl hålla med om att dom är fula, eller hur?

    OK, OK – jag vet att det är praktiskt att resa med husvagn. ”Freedomtravel” har just gett
    sej av på en helårs-husvagnsresa i Europa och hyrt ut sitt hus (som är en båt).

    Inte kul att hamna bakom en sån där mastodont i uppförsbacke, där man inte
    kan köra om. 😦

    Liked by 1 person

  4. Vi hade husvagn i väldans många år, det var hur mysigt som helst. Husbil blir en helt annan sak, det har jag inte testat. Man kan inte koppla loss bilen då, utan är låst till hela ekipaget.
    I dagsläget har jag ingetdera.
    Hoppas det gick bra med din mamma.
    Kram

    Liked by 1 person

  5. Jag tänker nej och känner att det inte passar mig alls! Jag har förvisso aldrig testat men den känns inte som ett alternativ för min del.

    Hoppas mötet med din mamma avlöpte på ett bra vis.

    Kram

    Liked by 1 person

  6. Husbil det måste vara härligt, vi har husvagn som vi åker runt i Europa i, ja tänk när man är pensionär och kan åka när man vill, det låter ju jättemysigt!
    Ha det fint håller tummen att mötet gick bra!
    KRAM Primrose ,-)

    Gilla

  7. Det är en dröm jag har, att åka runt i en husbil och se sig omkring.
    Stanna där det passar och åka dit solen tar en. Fast jag vill inte göra det ensam…
    Hoppas mötet gick bra!

    Liked by 1 person

  8. Tror det är väldigt praktiskt och mycket lättare än att ha husvagnen på släp…
    Men jag har ingen erfarenhet av husbil.
    Men däremot har jag semestrat med mina barn själv både inom landet och utomlands.
    Hoppas du får en trevlig helg i din hemstad med din dotter.
    gun

    Liked by 1 person

Kommentera

