Ibland är en stol en stol (2)

Jag skrev tidigare ett inlägg om att det kan bli dålig kommunikation eller missförstånd om vi övertolkar det som sägs.

Många gånger gör vi våra egna tolkningar om vad andra menar med det de säger, baserat på våra egna erfarenheter, fördomar eller intressen. Vi gissar eller fyller i det outtalade med det vi själv tycker passar. Det är naturligt men leder ofta fel.

Lika fel kan det omvända bli. Det vill säga om vi väljer att inte tro på vad den andre säger, utan istället själva tolka in ”förmildrande omständigheter” för att vi någonstans hoppas att personen i fråga menar något annat än vad denne säger.

Jag börjar komma till insikten om att jag nog är ett ”offer” för det senare. Jag vill så gärna att en sak ska vara på ett visst sätt, att jag inte ”vill höra” eller ”förstå” vad den andre verkligen säger. Jag hittar på egna förklaringar och hoppas att jag förstått fel och att det nog ska ändra sig med tiden. Men hur ofta ändrar sig egentligen människor när det gäller saker som är viktiga för dem? Kanske inte så ofta, gissar jag.

Känner mig lite låg och nedslagen när jag tänker på detta och funderar över hur naiv jag kanske är. Att drömma eller hoppas förändrar inte verkligheten. Jag måste själv skapa de förutsättningar som behövs för att kunna leva det liv jag drömmer om. Ingen annan kommer att göra det åt mig. Visst är det möjligt att vinna på Lotto. Visst kan himlen plötsligt öppna sig och visst sker det mirakel ibland, men jag tror inte att jag ska räkna med det, eller ens hoppas på det.

Jag måste själv skapa min egen lycka.

Kärlek, omtanke och förståelse räcker bara en bit på vägen. Det krävs så mycket mera för att livet ska bli som jag önskar. Kanske drömmer jag för stort? Kanske har jag fel drömmar? Kanske umgås jag med människor som är fel för mig? Kanske är jag för envis eller kanske är jag bara väldigt trött just nu?

Det kommer en morgondag även för mig och jag måste lära mig att lyssna bättre. Ibland är en stol en stol.

30 thoughts on “Ibland är en stol en stol (2)

  1. Ja, det ligger nog en del i det. Min erfarenhet är att ibland kan man överanalysera helt i onödan vilket många gånger ställer till det. ”Jag ser vad du tänker” kan bli en farlig ovana 😉

    Kram

    Liked by 1 person

  2. Jag tror, att många gånger lyssnar man inte på vad den andra personen
    verkligen säjer utan börjar istället tänka på, vilket svar man ska ge.
    Om man in först förstår, bör man ju fråga ”Har jag förstått dej rätt, när du säjer …”
    Att omskriva i egna ord kan ge en annan vinkel på konversationen.
    Tror jag iaf. God morgon, förresten!

    Gilla

  3. Innerst inne tror jag du bär på svaren. Även om det gör jäkligt ont att ta in dem så vet du, egna tolkningar eller ej.
    Jag hoppas verkligen att du kommer fram till rätt beslut och att du får känna lyckan igen. Just nu känns det som att du inte riktigt kan leva ut.
    Kram.

    Gilla

  4. Visst är det väl så ibland att vi inte vill ”ta in” vad den andra personen faktiskt vill säga. Men gäller det relationen hade jag blivit väldigt besviken och ledsen om jag inte fått ett klart svar. Där är det viktigt att man är på samma linje för att båda ska må bra.
    Ha en fin måndag!
    Kram

    Liked by 1 person

  5. Hej du.Jag är nog rätt nöjd med mitt liv,känner mig helt tillfreds,visst har man väl drömmar,men inga stora,trivs bra med mig själv,kan komma o gå som jag vill,har en familj som jag älskar,känner att familjen älskar mig.Tror att jag är en rutinmänniska,har saker som jag gör dagligen,(morgonfika med mina bröder),åker till Cypern varje april i år för 30:e gången..
    Just nu är jag passare till mina barnbarn 8 och 6 år,medan mamma o pappa jobbar,,blir i Uppsala till Torsdag morgon,vi spelade nyss ett parti ”Uno” jag brukar alltid förlora,till barnens stora glädje..Haé Kram.

    Gilla

  6. Visst tolkar man in på eget vis ibland så man missuppfattar… Då är det viktigt med en rak kommunikation så man kan reda ut det.

    Sen är det så sant att man får skapa sig sin egen lycka – fast man kan ju drömma om den där lottovinsten i alla fall 🙂

    Gilla

  7. Kan ju också vara så att den andre säger en sak men signalerar en helt annan med kroppen! Då kan det ju vara så att du tolkar in även det. Den andre borde också ta ansvar för kommunikationen och vara rak.

    Liked by 1 person

    • Precis så är det, vilket gör det svårt att tolka andra. Alla har ett ansvar, men jag tycker att jag själv är ansvarig för mina tolkningar. Vill inte skylla på någon annan för att jag inte kan, förmår eller vill förstå. Det är så lätt att följa sin dröm och hoppas. Känner att jag måste stanna upp och inse ”verkligheten”. Det gör ont.

      Gilla

      • Det förstår jag. Men om du ser ”verkligheten” kanske du sakta kan gå vidare. Just nu verkar det som du ”har ont” och inte någon riktigt egen kontroll över det. Vilket är bäst – i längden? Lätt för mig att skriva som inte är i din sits, jag vet. De säger att man ska se sig själv som sin bästa vän – vad hade du gett för råd om det handlade om dinbästa vän och inte dig själv?

        Liked by 1 person

  8. Jadu, vi har det nog rätt lika där, det verkar som att hjärnan gör sina tolkningar utifrån vad hjärtat vill 🙂 Jag håller på att bearbeta mitt hjärta men skillnaden i tolkningarna av hjärnan är ungefär lika stora som skillnaden mellan hjärtats tystnad och slagen där emellan.
    Lycka till med dina tolkningar!

    Liked by 1 person

  9. Mina reflektioner:
    Det stämmer bra det du skriver. Det kan vara svårt att ta in ett budskap som man inte tycker om. På sätt o vis kan det vara en tröst ibland då kan lindra den chock som ett obehagligt budskap ger ibland. Man kan behöva en tid att bearbeta och ta in det som sägs.

    Gilla

  10. Dottern och jag hade en intressant diskussion om det där med att höra något annat än vad folk säger bara för att man vill, speciellt i relationer och jag häpnar över att en så ung kvinna är så klok.
    Jag tror vi alla är lite så där, att vår hjärna sorterar ut sagda saker så att det ska passa vårt bagage, våra önskningar eller/och våra rädslor.
    Fördelen med att inse det är att man kan vara lite på sin vakt och fundera på vad som är fakta och vad som är en känsla.

    Liked by 1 person

  11. Godmorgon!Du skriver så fint. Jag förstår att du känner dej besviken ,och det har man rätt att bli ibland! Om man är osäker på någon så kan man fråga Vad menar du ? eller Hur känner du ? eller Vad vill du? Raka enkla frågor !!! Så vet man vad man har att rätta sig efter!! Ha en bra måndag! Kram!

    Liked by 1 person

  12. Håller med …
    För mig svänger det rätt så rejält mellan de här sätten att förhålla sig till och tolka saker. Allmäntillstånd, eller mentala toppar och dalar … mycket kan påverka hur jag bedömer min omgivning.
    Min erfarenhet är att inte mycket är konstant. Svängningarna och skillnaderna i hur jag tolkar är stora. Men om andra är lika fladdriga som jag, det vet jag ju inte .. .hehe

    Ibland är en stol en stol – alldeles riktigt – men andra gånger har jag efter ett tag märkt att det jag trodde var en soffa bara var en pall … och tvärtom … 😉

    Gilla

Kommentera

