Salvia och andra färska kryddväxter

Att jag älskar att laga mat är ingen hemlighet. Inte heller att jag älskar Salvia och andra färska kryddväxter som jag kan använda i min matlagning.

färskakryddorärgott

Mitt allra bästa recept, som jag skrivit om tidigare innehåller bl a Salvia.

salviasalvia

Jag vet inte varför just Salvia är så underskattad? Ingenting blir godare än när jag köpt ett par krukor, skjölt dem under rinnande kallt vatten, andats in den underbara doften och sedan klippt ner den på några laxbitar, färsk pasta eller som sagt i min supergoda såsröra.

En annan stor favorit är Koriander. Som jag älskar att laga grytor med färsk Koriander, gärna tillsammans med fisk, fänkål och andra grönsaker.

Timjan är kanske den kryddväxt jag använder oftast. Klipper gärna ner färsk timjan över olika köttbitar i de flesta sammanhang. Persilja är en annan av mina favoriter liksom Rosmarin, Citronmeliss och Dragon. Så underbart gott. Det är nästan bara basilika som jag tröttnat på. Tycker att den ofta är lite besk nuförtiden, men tillsammans med tomater och färsk Mozzarella blir det ändå magiskt.

Använder ni färska kryddväxter? Dela gärna med er av något supergott recept.

41 thoughts on “Salvia och andra färska kryddväxter

  1. Vi brukar ha kryddväxter ute på terrassen i en ”långkruka”. När det är finväder lagar vi ofta mat där ute, och då kan man bara hämta upp lite färska kryddor som växer på hyllan under där spisen eller grillen står 🙂

    Liked by 1 person

  2. Slätbladig persilja är ett måste till sommaren plus dill, morötter plus någon mera grönskakssort plus några kryddor. Allt som man odlar själv smakar bäst. Egen potatis är guld värd att hitta i sitt land på hösten. Gillar kryddor men min mage tål tyvärr inte med allt/ kram
    http://spanaren55.bloggplatsen.se

    Gilla

  3. Jag använder gärna basilika, salvia, timjan och oregano. Men något direkt recept kan jag inte komma på så här i brådrasket. Färsk oregano finns gärna i vår köttfärssås 🙂

    Trevlig kväll!

    Liked by 1 person

  4. Tycker mycket om färska örter och har det ofta hemma. Vad gäller koriander är jag lite kluven , men i vissa asiatiska rätter måste de ingå. Salvia gillar jag också, men har nog glömt bort den kryddan. Basilika, timjan och oregano finns alltid. I Spanien har jag alltid många förska örtkryddor hemma och de man köper där smakar så mycket mer än de man kan köpa här ”off season”. Men de är nödvändiga…
    Skall ta en titt på dina recept…
    Kram!

    Liked by 1 person

  5. Eftersom jag arbetar med att laga mat…..jag är kock så blir det inte mycket matlagning hemma. Tycker inte alls om att laga mat igentligen.
    Jag gillar för övrigt Dragon, och persilja som känns fräscht.

    Men det är kul att bli serverad en god måltid.
    Ha nu en fin kväll.
    Kram.

    Liked by 1 person

  6. Mmm … Din mat måste bli jättegod, eftersom du även kryddar med kärlek.
    Jag tycker ju att det är jättetråkigt att laga mat, och lägger inte alls ner energi på att jobba med kryddor på det sättet, alltså att se till att ha färska kryddor …
    Det som är väldigt konstigt är att min mat ändå brukar bli väldigt god, trots att jag fuskar så mycket? Undrar hur det kommer sig?

    Men ska man äta nyttigt VARJE dag (Jag är periodare med nyttigheter) så ska man INTE äta hemma hos mig … hehe. Jag har en del enormt goda recept, men de är så onyttiga att jag inte delar med mig av dem … 😛

    Liked by 1 person

    • Jo, här kryddas det med mycket kärlek. 🙂

      Du kanske fuskar med råvarorna men inte med kärleken? Förmodligen fuskar du även med grädde? 😉 Därav den delvis onyttiga maten du beskriver.

      Jag använder ofta grädde, konjak, dijonsenap, olika fonder och som sagt färska örter i min matlagning. Nyttigt? Jag vet inte, men gott blir det. 🙂

      Sedan har jag en annan fördel…

      Eftersom jag kommer från Skåne så har jag maten i blodet. Hos oss finns det i generna och i hela vår kultur. Något som de flesta svenska inte riktigt förstår sig på. (hihi) 😉

      Liked by 1 person

  7. Örter är livet! Viktigt här hos oss är att ha färska sådana och vissa går att plocka även fast det är vinter, t.ex persilja. Vi har tre stora salviaplantor så du förstår kanske att du inte är ensam om att tycka om just den kryddörten 🙂
    En fin kväll önskas dig!

    Liked by 1 person

  8. Åhh. Älskar färska örter. De där man köper i affären håller och frodas väldigt fint när man vattnar dem underifrån. Annars är ju faktiskt smörgåskrasse väldigt underskattat. Kryddigt, vitaminrikt och skoj att odla. Jag brukar köpa ett gäng när vi är i större blomsteraffärer. Killen i kassan skojade lite med mig dock. Om diverse krukor från 80-tal, där man kunde ”frissera” och liknande….

    Annars så lyssnar jag jätteintresserat om vad folk delger för tips. Något som jag testade var kyckling, som man marinerade med riven ingefära, vitlök, samt rosmarin. Den här kvinnan viftade med fingrar, och målade upp matupplevelsen, med en sån ingivelse, att jag bara var tvungen att testa. Upplevelsen var oväntad och orgasmisk.

    Förresten har jag suttit uppe hela natten pga att mannen som åkte iväg till Norge, hamnade på sjukhus . Nu vet jag att det är lugnt.
    Men jag kunde inte sova och bloggsurfade ”liiiite” Hade sett dina kommentarer och tänkte. Jag tar och kikar in. Det tog väl någon timme, hihih.

    Egentligen tänkte jag återkomma för att kommentera bokslut. Kände att jag hade något att delge. Inte för att analysera din känsla, utan snarare min egen upplevelse för ca 10 år sedan. Innan jag träffade min egen man. En klaustrofobisk känsla, som jag bara kan se nu i efterhand. Klaustrofobisk, i hänseendet att den tog upp så mycket av min tankeverksamhet, att jag kände mig ofri.
    Hade en relation, som jag trodde hade allt. Passion, vänskap, skratt och glädje. MEN, även något slags relations-schackspel, där man hela tiden skulle ligga steget före för att förstå. Eller klura ut vilket drag, man skulle föra i nästa steg. Pga alla positiva egenskaper förhållandet faktiskt innebar, valde jag att blunda för de andra. Mannen i fråga hade sina pinciper, och var inte beredd att kompromissa. Ville jag ifrågasätta, blev jag exkluderad på olika sätt. Fast han gjorde klart för mig att han ville.

    Sedan träffade jag Dolf. Redan från början fanns inga manipulationer. Inga spel, och inga undergrävda känslor. Här berättar vi rakt av våra tankar. Vi ringer varandra varje dag. Vi skrattar och gråter ihop, med allt vad det kan innebära. Gott som ont. Men samtidigt som det är befriande, innebär det en trygghet. Man kan älska varandra, som man är. Man kan leva sammansvetsat, samtidigt som man är fri. Man kan vara varandras motsatser, men friheten i ett förhållande kan faktiskt landa i en slags grundtrygghet. Man är fri, för man slipper rädsla att förlora den man älskar. Rädsla kan ju begränsa friheten.
    Hur som helst var det befriande att träffa Dolfen. Jag behöver aldrig fundera på vad han tänker. Det kommer rakt ut. Så agerar jag själv med, eftersom det är en egenskap som jag lärt mig uppskatta högt.
    Den före detta mannen har försökt att kontakta mig genom åren. Fick ett sms. – man måste våga för att vinna… Vi får väl hoppas att han lever efter den devisen idag. Själv har jag ju Dolf sedan 9 år tillbaks…
    kramis

    Liked by 1 person

    • Tack för tipset. Visste inte att man borde vattna kryddväxterna underifrån. 🙂

      Tack också för receptet, för all tid du tog dig att läsa och för alla dina kloka kommentarer. 🙂
      Känner igen relations-shackspelet från tiden med barnens mamma. det var en ständig kamp. Så är det inte på något sätt med min särbo. Där är det lugna gatan hela tiden och alltid när vi träffas. Håller med om att det skapar en väldigt behaglig trygghet. 🙂

      Gilla

  9. Hej du..Jag är nog inte så bra på färska kryddor,blir mest torra,peppar av olika typ använder jag ofta..
    Ja jag tog en sväng på stan (Uppsala),,men jäklar så blåsigt o kallt det var,trots att graderna var så få..Haé Kram.

    Gilla

  10. Jag älskar också färska kryddor. har alltid några krukor i köksfönstret och på våren åker de ut i trädgården….Några övervintrar och t.ex Mynta sprider sig lite väl mycket….Oftast planterar jag ner några medans övriga får stå lite här och där i lerkrukor av olika storlekar….Så härligt att bara gå ut och klippa vad man vill:)

    Gilla

Kommentera

