Hundar är viktigare än svenska män

I Sverige är barnen viktigast, sedan kommer kvinnorna och på tredje plats hundarna. Svenska män kommer på fjärde plats i betydelse.

arabisk tolkning

Detta enligt Murtaza al-Bayati, som bor i Malmö och som skriver om Sverige här i Arabisk media.

Han beklagar sig över den bristande respekt som visas honom som man, av svenska myndigheter och hur han förödmjukas på olika vis. Men är han ensam?

Kanske är det så att vi svenska män är så vana vid att behandlas på detta sätt att vi inte längre reflekterar över vår hierarkiska placering i samhället? Enligt undersökningar jag sett tidigare, minns inte källan just nu, men tror att det är Röda Korset, så är Sverige det bästa landet i världen för barn och kvinnor. Män däremot rankas vi betydligt längre ner. Att vi skulle anses mindre viktiga än hundar kanske också är sant. Det finns säkert många som älskar sin hund mer än någon man. Tanken svindlar även om jag inser att nog väldigt många människor i vårt land tänker på detta vis. Är jag en fjärde klassens medborgare?

Hur tänker ni? Kan det stämma?

43 thoughts on “Hundar är viktigare än svenska män

  1. Ping: Män eller hundar | I skuggan av Arvid och Lydia

  2. En god vän till mig kommer från Kurdistan. Hon är bestört över hur svenska kvinnor behandlar sina män. Surar och gnäller och kontrollerar. Jag måste säga att det ligger mycket i det där. Alla kvinnor gör inte så, men många gör! Vare sig jag eller min vän är för kvinnoförtryck heller. Men hon tycker att det finns allmänt bättre ordning i hennes kultur. (Hon är feminist, inte jag.)

    Liked by 1 person

  3. När jag löneförhandlade första gången som lärare fick jag 2500 mindre i fickan för att jag inte hette sven eller kurt eller nått. Så karlar ska inte klaga!!!!

    Gilla

  4. Mors..Jag känner lite tvivel till den uppgiften,tror det finns ett antal olika svar på den frågan beroende på till vem och hur den ställs..
    Ja det ska bli kul att käka sushi på nya tallrikar..Haé Kram.

    Gilla

      • Kan ju bero på hur man ser på hundar där han kommer ifrån. Här lever de inne och pysslas om nästan som barn ibland. Så kanske det inte är där han bott. Då blir kontrasten stor. Till på råge bugar sig inte omgivningen (kvinnorna) i Sverige för mannens åsikter utan har egna och starka. Kan förstå att det blir konstigt då. Själv kan jag tycka att barnen visst är nr ett men inte på bekostnad av kvinnan och mannen. En hund är en hund vad folk än säger – men jag kan förstå om man håller den kär.

        Liked by 1 person

  5. hahaha … Var hittar du sådant här?

    Fråga hundägaren och du får kanske ett svar som passar in här. Fråga småbarnsmamman och du får förmodligen också ett svar som kan passa in …
    Men om du i stället frågar arbetsgivaren, som fortfarande vill ge de manliga anställda mer i lön än de kvinnliga (för konstigt nog så finns det sådana fortfarande, även om de minskar i antal) … men se till att svaret kan lämnas anonymt så det blir ärligt … 😉
    Fråga även de unga som fortfarande söker kärleken i tillvaron …
    Fråga djurallergiker … och chokladallergiker … hihi 😉

    Jag tror att det beror på vilken målgrupp man ställer frågan till …
    Så här enkelt som undersökningen säger är inte svaret …

    Jag tror också att det blivit tabu att säga något nedlåtande om kvinnor, på samma sätt som det blivit tabu att nämna utländsk härkomst i negativa sammanhang …

    Gilla

  6. Tyckte det här var ett väldigt roligt blogginlägg. Är det på allvar? En man som inte tycker att han blir tillräckligt bra behandlad? Ja män från somliga kulturer har verkligen ingen bra syn på kvinnor och förväntar sig kanske att bli bättre behandlade än kvinnor. Jag för min del brukar säga att ju mer jag lär känna människor desto mer uppskattar jag min hund 🙂 har dock inte kommit på dedet talesättet själv.

    Liked by 1 person

  7. Är det verkligen så? Att män får bristande respekt av myndigheter? Jag lyckades inte tyda den arabiska texten men min syn är inte alls sådan! Det är nog så att kvinnor och barn har det bra i Sverige, men jag tror inte att det betyder att män skulle ha det sämre! I mina ögon ligger vi kvinnor fortfarande en bra bit efter, inte bara karriärs- och lönemässigt eller att vi får sämre sjukvård, utan främst vad gäller just respekt från både kvinnor, män och myndigheter.

    Däremot är det säkert så att många utländska män inte upplever samma respekt som de får i sitt hemland. Men invandrare behandlas nog inte heller med samma repekt som vi infödda får heller är jag rädd.

    Liked by 1 person

  8. Ha haha skrattar åt Marias kommentar som svarade före mig ,-))))
    Är det här på riktigt, du skämtar väl!
    Skulle männen komma på 4:de plats i Sverige ,-)))
    Tror inte det stämmer alls.
    Hunden före mannen, tja det beror väl på hunden ,-)))) Jag tar det här som ett stort Skämt!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-))

    Liked by 1 person

    • Jag tror att artikelförfattaren är djupt allvarlig i sin uppfattning. Han ser väl hur många hundar det finns och hur det gullas med dem på olika sätt. Sedan känner han sig som mindre värd en kvinnor och barn. Min egen uppfattning är nog att djur respekteras lika högt som människor av väldigt många personer i vårt land.
      Kram

      Gilla

Kommentera

