Skånsk äggakaka

En av mina favoriträtter är Skånsk äggakaka som jag gör på mitt eget sätt.

Skånsk äggakaka

För 4 personer behöver man:

1 liter fet mjölk

10 medelstora ägg

5 dl mjöl

1 msk socker

1 tsk salt

3 pkt bacon

1 kruka färsk persilja

Massor av lingonsylt

Börja med att vispa äggen. Blanda ner mjölk, mjöl, socker och salt. Lägg i en ungssäker form och sätt in i ugnen på 225 C i ca. 40 minuter eller till äggakakan är färdig. Stek bacon och lägg över den färdiga äggakakan. Klipp persiljan över alltsammans. Klart att servera, gärna med en öl och en fyra Skånsk akvavit.

21 thoughts on “Skånsk äggakaka

  1. Ping: Det blir äggakaga till middag | I skuggan av Arvid och Lydia

    • Minst 5 gånger har jag varit på Brösarps Gästis och ätit deras äggakaka. Den är otroligt god och värd allt beröm den kan få. 🙂
      Mitt recept är nog ändå, sagt med all min ödmjukhet, helt i nivå med den i Brösarp. Så du lär inte bli besviken. Dessutom slipper du alla flugor och getingar… 😉

      Gilla

  2. Den här ser faktiskt god ut! Sällan jag gör mat då jag bor ensam, blir mest café- och/eller restaurangmat. Men kanske det kommer en dag då det är roligt att tillreda mat igen, tillsammans med nån annan? 🙂

    Gilla

Kommentera

