Min förväntade livslängd

I går fick jag det oranga kuvertet från Pensionsmyndigheten med en massa intressant information. Bland annat ville de berätta för mig att jag förväntas leva till jag blir 84 år. Tack snäll myndigheten för att ni berättar detta! 😉

imgres

Jag fick förstås också veta hur liten min pension förväntas bli och ett förslag till mig att den kan bli större, om jag jobbar längre. Det var också goda nyheter. Tack igen! 😉

Jag såg också hur mitt PPM utvecklats under året och fick anledning att gå in på min sida och byta några fonder, till sådana som jag tror utvecklas bättre. Såg att jag ändå låg över snittet på värdeökningarna så det var ju också bra. Tog bort mina Kina- och Indienfonder som gått bra och flyttade över till Bioteknik och Europa. Vi får se om det blir bra? Behåller mina Avanza zero och mina Vietnamfonder.

Hur brukar ni göra med era PPM-fonder? Förvaltar ni aktivt dem själva eller låter ni någon annan ta hand om det?

32 thoughts on “Min förväntade livslängd

  1. Jag har också fått detta kuvert, och det är extra intressant i år eftersom jag själv går i pension i Juni
    när det gäller PPM-fonderna så har jag inte aktivt förvaltat dem själv…
    det verkar så komplicerat tycker jag….
    och tror inte det gör någon större skillnad för min lilla pension
    Kram

    Gilla

  2. Usch, ja. Jag gick precis igenom mina PPM och kollade tillbaka i tiden hur den utvecklades. På 10 år avancerade min pension 1000 kr. Och det är i princip ingenting , det är väl detsamma som pengarnas minskningsvärde.
    Jag har noterat att de också tog bort honungssnöret med hur det skulle se med enbart 2 % ökning. För det finns ju inte ökning. Så varför lura folk, lika bra att man får se det krassa verkligheten. Och för mig som aldrig hade höga inkomster ser dystert ut.
    Hoppas att hälsan håller så jag kan jobba vidare tills utmattningen är här och dör hjältedöden på jobbet. För det är ingen ide heller att ringa till ambulans. För förutom att man får ovett av operatören så måste man nu betala för att man ska in. Då är det fan bättre att ringa taxi.
    Vart går alla skatter egentligen? Höga bonusar till de listiga?
    Tänkte skriva ett eget inlägg men nu har jag öst ur min ilska här istället.
    Framtiden skrämmer mig. Man är inte mycket värd när skuggorna börjar bli långa. Fy fan.

    Gilla

Kommentera

