Vem är farmor

När mina barn ännu inte börjat skolan så träffade de sin farmor och farfar 2-3 gånger per år. Efter den tiden så blev det mera sällan, kanske en gång per år. Detta berodde främst på att deras farmor och farfar inte visade något särskilt intresse. Kanske var barnen för jobbiga, kanske var det för mycket besvär att hälsa på eller bjuda hem dem, kanske fanns det någon annan anledning? Jag vet inte.

När jag var liten så spenderade jag de flesta helger med min mormor och morfar utom på somrarna då jag var hos min farmor och farfar i deras sommarstuga. Det var för mig helt underbart att vara med dessa omtänksamma och kärleksfulla människor. Jag önskade att mina barn fått samma möjlighet.

Mina barns farmor och farfar har inte hälsat på mina barn på över 10 år. När barnen velat hälsa på dem så har de alltid sagt att högst ett barn i taget kan komma, trots att de har en stor villa och tidigare även en sommarstuga. Annars blir det för mycket besvär. De ringer aldrig på barnens födelsedagar och har aldrig gjort, men de har skickat pengar på födelsedagar och till jul.

Nu frågade jag min yngsta dotter härom dagen hur hon tänker kring sin farmor. ”Vad betyder farmor för dig”, frågade jag. Svaret jag fick gjorde ont i hela kroppen. Dottern svarade att ”farmor betyder några hundralappar om året, ingenting annat”.

Hur kan man ”slarva bort” relationen med sina barnbarn och familj på detta sätt?

32 thoughts on “Vem är farmor

  1. Min mormor var en elak tant som dog när jag för 13 år sedan, vi hade ingen relation.
    Min farmor hade hjärtat på rätta stället å var en underbar person, hon dog dock ”tidigt” då jag var 13 år.

    Elin har god kontakt med mina föräldrar,
    de träffas varje vecka,
    på mina föräldrars villkor 😉
    min far som är gammal, blir 83 till sommaren, har med åldern, de senaste två åren, blivit på sämre humör, ibland dum å elak.

    Js mamma har vi ingen kontakt med,
    det är Js pappa å hans fru som är Elins farfar & farmor,
    vi träffas dock mindre ofta,
    anledningen… det blir inte av att vi vi åker de 30 mil det blir tur å retur speciellt ofta å de kommer aldrig till oss.

    Jag tror det är många som har trassliga familjeförbindelser.

    Gilla

  2. Min farmor fick 10 barn, 5 av varje sort. Min far var den äldste. Farfar, som dog innan jag föddes,M var skogvaktare. Dom bodde på ett skogvaktareboställe, som inte var särskilt luxuöst. 🙂 Farmor blev hushållerska för en av döttrarna, som hade oturen att gifta sej med en man som, efter att ha avlat två söner, blev insatt på ett sinnessjukhus. Hon dog, när jag
    var 10. Kan inte komma ihåg, att jag nånsin pratade med henne.

    Morfar dog innan jag föddes. Momor bodde kvar på hemmanet i Grangärde Finnmark, tillsammans med ende sonen av fyra barn. Hon var kvar i 1800-talet, tills hon dog.
    Enda minnet jag har av henne, var att hon lät mej mjölka den snällaste kon dom hade.
    Kon hette Toffla. Mormor kom och bodde hos oss, när det var dags för henne att dö.

    Själv är jag både mormor och farmor. Första två barnbarnen föddes i Tyskland (dottern i det militära). De nästa två föddes i Kalifornien. Farmorsbarnen bor i Vietnam. Jag älskar dom allihopa, men vi har inte tillbringat mycken tid tillsammans. Undantag – när den äldsta tog examen från high school, fick hon som present en resa (med mej och en kusin) till Memphis och Graceland. Hon ÄLSKADE Elvis Presley. Gör det fortfarande, förresten. 🙂

    Tyvärr har vår familj alltid varit utspridd, men vi håller kontakt så gott vi kan.

    Gilla

  3. Jag hade ingen relation med någon av mina far- och morföräldrar då mina föräldrar båda lämnat både dem och sina hemländer bakom sig och vi inte hade möjlighet att åka och hälsa på. Det var till slut bara min mamma och vi syskon.

    Gilla

  4. Man väljer inte sina släktingar och jag tror att alla inblandade måste få ta sina egna beslut och stå för dem. Man kan inte kräva en relation. Enbart uppmuntra och visa vad man själv vill.

    Gilla

  5. Jag brukade vara hos mina farföräldrar på somrarna ( juni, juli, aug)
    Likaså min farbrors son som var ett år äldre.
    Favoriten var min kusin, precis som farmor favoriserat även min fars bror.
    Men jag led inte så mycket av det. Men det gjorde min mor.
    Jag brydde mig inte så mycket.
    Nu är mina farföräldrar döda. Jag fick aldrig ärva nåt heller, kom jag på nu medan jag skrev dessa rader. Det fick min kusin. Han är också död. …

    Gilla

  6. Jag må ha åsikter om hur mina föräldrar var som föräldrar, många ungar har ju det, men de har varit fantastiska med sina barnbarn. Själv har jag inte haft det hjärtliga förhållandet med mina mor/farföräldrar dels då båda mina föräldrar är yngst i stora syskonskaror och det var många, många barnbarn, och dels att de bodde långt bort. Men visst var det härligt när vi väl träffades. Tråkigt för dina barn, och dig.

    Gilla

  7. Så tråkigt och vilken förlust för alla inblandade. Jag undrar lite spontant och du har frågat varför eller om ni pratat om varför det blivit så här?

    Kram

    Gilla

  8. Tragiskt…

    När jag var liten så bodde farmor och låtsas-farfar (fast den enda jag kände som min RIKTIGA farfar, den ”äkta” dog när min pappa var liten) på bottenvåningen i ett stort hus i en liten by. Pappa, mamma, min bror och jag bodde i en ”lägenhet” i övre halvan av huset, och i den andra övre halvan bodde min farbror, faster och kusin.
    Vi hade jättebra kontakt ända tills dom inte fanns med oss i livet längre. Jag kan fortfarande sakna min farmors underbara våfflor 🙂
    Och SJÄLVKLART saknar jag farmor och farfar allra mest. Med eller utan dom där våfflorna.

    Liked by 1 person

  9. Så ledsamt, så ledsamt…
    De vet inte vad de har gått miste om, dina föräldrar och vad de har missunnat sina barnbarn.
    Några hundra om året…Så blir det när det.
    Stackars alla berörda.

    kram

    Gilla

Kommentera

