Fem i tolv

Vid midnatt i går gick ansökningstiden ut för valet till höstens utbildningar på universiteten. Jag satt flera timmar i telefon med min yngsta dotter som hade beslutsångest över hur hon skulle välja. Valet stod till slut mellan två utbildningar som båda hade sina för- och nackdelar.

imgres

Nackdelen med en ena utbildningen var att hon skulle behöva flytta till en annan stad och bosätta sig där. Nackdelen med den andra utbildningen var att hon först måste gå ett förberedande år för att komplettera sina ämnen innan den verkliga utbildningen kan påbörjas.

Fem minuter före midnatt gjorde hon sitt val och skickade in sin ansökan. Hon kände sig långt ifrån säker, men nu är valet gjort.

Tänker på att vissa beslut i livet får väldigt stora konsekvenser för resten av livet. Detta var ett sådant avgörande beslut för min dotter. Hoppas av hela mitt hjärta att hon ska bli nöjd med det i framtiden.

23 thoughts on “Fem i tolv

  1. Oj svårt men det är ju inga definitiva val, man kan alltid göra ett nytt val om några månader om det kniper.
    Om hon ändrar sig kan hon skicka in en sen ansökan till det hon kommer på att hon hellre ville, eller kan hon helt enkelt söka på nytt till vårterminen eller nästa höst.
    Ett år går så fort även om det känns som lång tid i den åldern ju 🙂

    Spännande ändå med ungdomarna och deras möjligheter och val!

    Liked by 1 person

  2. Inget lätt val. Men om det inte känns bra så har hon i alla fall provat på och vet att detta var inget för henne. Men jag hoppas att det ska bli så bra och kännas rätt.
    Ha en fin dag.
    Kramen

    Liked by 1 person

  3. Ja, de där besluten kan vara jäkliga. Jag hoppas hon kommer trivas om hon kommer in. Men sen samtidigt är hon ju så pass ung så att ändra sig är aldrig försent … försent är det när man ligger i graven. 😉

    Liked by 1 person

  4. Jag har lärt mig att det viktigaste är att undvika de sämsta besluten. Det har hon säkert gjort. Att välja mellan två innebär ofta att båda blir bra, bara lite olika. Och det går ju att byta och skola om sig.

    Liked by 1 person

  5. Flytta till en annan stad kan vara mycket berikande och det har vår yngsta dotter gjort. Skulle dottern ångra sig så får hon vänta en termin eller så. Det går många tåg och är inte så livsavgörande som förr!

    Hoppas hon ska bli nöjd!

    Liked by 1 person

    • Jo, man kan välja om nästa år om man vill. Avgörande blir det för att när man väljer något så väljer man bort mycket annat. Min pappa, som kommer från en småstad, ”lottade” vilken stad han skulle flytta till när han var 17 år. Lotten föll på Malmö och så blev det. Hade lotten fallit på en annan stad så hade jag inte funnits. På det viset är den här typen av val avgörande för mycket som kommer att hända i livet.

      Liked by 1 person

Kommentera

