Min underbara mormor

Jag berättade tidigare om min underbara mormor som trots att hon var helt nedbruten av ledgångsreumatism och spenderade sina sista 20 år i rullstol ändå kunde sy korsstygnstavlor. Detta var hennes största hobby (vid sidan av att vara otroligt nyfiken på allt och alla).

Väldigt ofta så cyklade jag direkt från skolan hem till mormor och hjälpte henne med olika saker. Flera dagar i veckan så bakade vi eller lagade middag som skulle vara klar när morfar kom hem från arbetet. Mormor berättade vad som skulle göras och jag följde hennes instruktioner. På de viset lärde jag mig också att laga middag redan som 7-8-åring, vilket jag förstås har haft stor glädje av hela livet. Förutom att baka och laga middag så spelade vi ofta kort och diskuterade allt mellan himmel och jord. Särskilt skönt var det att jag hos henne kunde berätta allt som hände hemma, med min mamma och så, vilket gjorde att allt blev mycket lättare för mig. Mormor var alltid en god lyssnare och hon var den enda vuxna som jag kunde berätta allt för.

En av hennes tavlor publicerade jag här.

har ni också haft någon äldre person som betytt mycket i ert liv?

5 thoughts on “Min underbara mormor

  1. Mina föräldrar var lie till åren komna då de fick mig, således hade jag gamla släktingar. Och minnena från dem är vaga.
    Är lite ärligt avundsjuk på dem som har far- och morföräldrar i livet, jag har inte ens mina föräldrar, de dog när jag var i trettioårsåldern ♥

    Liked by 1 person

  2. Vilka fina minnen du har av din mormor. Jag tror att det är jätte viktigt att barn får umgås med äldre. Tänk så mycket tid och så mycket de har att lära oss. Oj….jag tillhör ju själv de äldre eller??? Vårt barnbarn sa i helgen – Farmor jag tycker om att vara med dig. Sånt värmer.
    Ha nu en fin dag.
    Vårkramen

    Liked by 1 person

  3. Det där kunde ju ha varit mitt eget inlägg. Min mormor betyder så otroligt mycket för mig men finns inte kvar här på jorden mera, många år sen hon drog vidare. Härligt att det finns flera ”mormorar” som min. 😉 Ha det gott!

    Liked by 1 person

Kommentera

