Kämpa för det man tror på

Jag har kämpat för många olika saker i mitt liv. Vissa gånger med mer kraft och engagemang än andra saker. Mest av allt jag jag kämpat för relationer med kvinnor som jag varit intresserad av. Ingenting i världen har varit har för mig varit viktigare att kämpa för.

kämpaför

Det finns många saker som kan sätta hjärtat i brand. Det kan vara politiska eller religiösa övertygelser, det kan vara en utbildning, ett arbete, byggandet av ett eget hem, frigörelsen från någon eller något, familjen, barnen, partnern, musiken, idrotten eller någonting annat. Det kan förstås också vara kommersiella saker som sitt företag, resor, eller prylar.

Mycket av det här har jag lagt ner väldigt mycket möda och engagemang på, men aldrig någon gång så mycket som när jag älskat en kvinna. Av någon anledning så är det just denna känsla som driver på mig mer än någonting annat. Störst av allt är kärleken, sägs det. Samtidigt är det så att vissa inte behöver anstränga sig för den stora kärleken. Den kan komma utan ansträngning och säkert ändå vara minst lika stark. Så har det dock inte varit för mig.

Funderar på särskilt två kvinnor som jag kämpat för, långt utöver det vanliga, i mitt liv. Första gången kunde det kostat mig livet och i efterhand vet jag att jag skulle lyckats om jag klarat av att kämpa några år till, men det gjorde jag inte, Motgångarna var för stora under tiden. Så till sist gav jag upp. Den andra gången pågår just nu och där vet jag ännu inte resultatet. Med den historia jag har vill jag inte ännu en gång, ge upp för tidigt.

Vad har varit den sak eller person som ni har kämpat allra mest för i ert liv?

Först publicerad i februari 2015.

6 thoughts on “Kämpa för det man tror på

  1. Jag känpar sällan, jag bara väntar… Tids nog vänder motvinden till medvind och det blir så mycket enklare att segla med vindeni ryggen…
    Att slippa kryssa sig fram…
    Tidsbesparande och ekonomiskt med eftersom man exempelvis kan laga seglen medan man väntar istället för att slita sönder dem i motvinden

    Gilla

  2. Din fråga får en ju att tänka efter lite vad det har varit som man kämpat för. Efter ett uppbrutet förhållande tänkte jag att aldrig mer kärlek för min del. Istället arbetade jag väldigt mycket och lade kraften där. Men det var en väldigt rolig och stimulerande tid. Ibland behöver man bli lite motad i livet för att verkligen finna sina dolda krafter. Kärlek och förälskelse gör en svag och på gränsen till dumdristig så den försöker jag hålla ifrån mig men man kan ju ha roligt med kvinnor utan att engagera sig för djupt.

    Liked by 1 person

Kommentera

