Snowden en hjälte i vår tid

I går kväll tittade jag en film som berörde mig djupt. Det var den Oscarsbelönade dokumentären Citizenfour som följer Edward Snowden timmarna före och dagarna efter avslöjandet om NSA:s digitala massövervakning. När Edward Snowden under täcknamnet Citizenfour i januari 2013 kontaktade filmaren Laura Poitras blev det början till ett av historiens största avslöjanden. Det här är hennes film om vad som hände timme för timme när de sedan möttes och tillbringade flera dagar i ett hotellrum i Hong Kong. Filmen visades på SVT och finns tillgänglig här ytterligare några veckor.

hjälte

Filmen är viktig för alla oss som värnar om vår personliga frihet och som inte vill att stater och regeringar ska veta allt om alla medborgare. Se den gärna om du vill veta vad USA gör både i sitt eget land och i nästan hela världen, inklusive Sverige. Själv blir jag både förbannad och ledsen över hur de starka missbrukar sin makt.

10 thoughts on “Snowden en hjälte i vår tid

  1. Den behöver jag okså se, speciellt som ‘halv amerikan’. Fast nu tror jag ingalunda att det är bara USA som spionerar på sitt eget folk. Undrar vilka andra länder som gör det…?

    Gilla

  2. Jag tänkte just på ditt tidigare inlägg om just frihet/ofrihet.
    En del säger att de inte upplever denna övervakning som oroande då de inte gör något som kan anses kontroverisellt eller märkligt men då glömmer man att det kan komma politiska förändringar där ens tidigare åsikter plötsligt betraktas som ett hot mot makten och där information om människor finns kvar så ja,det är inte bara integritetskränkande utan kan vara väldigt farligt.

    Liked by 1 person

  3. Jag är imponerad över uppfinningsrikedomen att ständigt övervaka oss. Ta bara en sådan sak som att låsa upp telefonen med fingeravtrycket. Såklart lagras det fingeravtrycket någonstans utanför vår kontroll. Tack vare terrorism och annat elände krymper allas frihet på alla viktiga sätt. Den enes frihet på bekostnad av den andres ofrihet.

    Liked by 1 person

  4. En väldigt stark dokumentär om hur makt kan missbrukas. Jag blir heligt förbannad när jag inser hur lätt det egentligen är att ta del av människors integritet och sekretess om man har kunskap till det. Hur människor kränks i sitt liv av att storebror ser dig. Om man nu ska förhålla sig till oss, den lilla människan, så blir vår integritet mindre och mindre. Storebror ser oss överallt och om någon har lust med att hacka våra datorer, bara av ren nyfikenhet så går det säkert att göra på bara några minuter.
    Krypterade mail eller inte blir nog en smal sak med lite kunskap om hur det fungerar. Vi som tillhör den lilla människan kanske är avlyssnade när vi lyfter vår lur, kanske detta också av ren nyfikenhet från någon med kunskap.
    Om vi ska dra detta längre ner till vår nivå så syns du som person bara du drar näsan utanför porten. På bussen, i butiken, vid uttagsautomater, på gatan med flera ställen. Med detta menar jag inte att det är dåligt med tanke på allt våld som föds på våra gator och torg. Vad jag menar är att vi syns, vi människor vart än vi går och vad vi än gör.
    Men för att återgå till dokumentären så kände jag både ilska, sorgsenhet och maktlöshet, för vad händer när våra små växer upp, blir till den lilla människan som vi nu är utan makt att försvara vår integritet?

    Liked by 1 person

Kommentera

