Varför är det så svårt att hålla sina löften

Jag är inte världens bästa på att göra det jag borde göra, men när jag lovar andra någonting så håller jag det. För mig är det viktigt att stå för det jag säger gentemot andra. Tyvärr tänker inte alla andra på samma sätt. Allt för många i min omgivning lovar saker som de sedan inte håller och detta gör mig så himla besviken och irriterad.

löften

Ta en kollega till exempel. Han har i över en månads tid låtit bli att göra uppgifter som jag och våra kunder är beroende av, trots att han vet hur han ska göra och borde ha prioriterat detta. När jag konfronterar honom skyller han ifrån sig eller blir aggressiv, men gör sina uppgifter vill han inte.

Ett annat exempel är bokföringsbyrån som skulle lämnat rapporterna för februari och mars för länge sedan. I april påminde jag dem, utan resultat, i maj likaså. Då fick jag ett mail där de beklagar sig och lovar skyndsam bättring. Nu tre veckor senare har jag fortfarande inte fått rapporterna. Helt galet. Funderar på att anmäla dem till Bokföringsförbundet eller vad deras organisation nu heter. Fattar inte hur oprofessionella folk kan vara.

Andra exempel är ”vänner” som inte hör av sig fast de lovat, folk som lånat pengar och inte betalar tillbaka när de lovat, folk som ska återkomma med datum för möten men inte återkommer och tex barnens mamma som skulle återkomma med info om dotterns studentfest i morgon, men som inte hör av sig, osv.

Vad ska man göra med människor som man inte kan lita på?

Varför är det så svårt att hålla det man lovar?

17 thoughts on “Varför är det så svårt att hålla sina löften

  1. En bra och berättigad fråga. Tror däremot inte att det finns något svar. Man får nog utgå ifrån vad man känner för dessa människor, oavsett om de är dåliga på att hålla löften eller ej …

    Liked by 1 person

  2. Man borde samla ihop dem så de får umgås med varandra och smaka på sin egen medicin. ;)Sedan finns det olika bakomliggande skäl. Vissa är skäliga. Andra triviala sammanhang som rankas till det ”sociala spelet”. Fraser som väger lätt redan när det sägs. Själv försöker jag alltid hålla det jag lovar. Med ålderns rätt måste jag göra anteckningar för att hålla reda på viktiga datum och tider. Min grundprincip är att det är bättre att inte lova något om man inte är säker på att det kommer att bli genomfört. ibland får man svälja sin stolthet även när man vet att man har ”rätt”. Umgås man med personer under en längre tid lär blir man inte lika överraskad. Låna ut pengar ska man kanske inte göra till vem som helst. Om någon person bara stjäl energi och aldrig bidrar med energi kan man också fundera på framtida kontakter eller inte kontakter. 🙂 Tyvärr kan man inte undvika alla p.g.a. bakomliggande orsaker och osynliga trådar som finns. Gemensamma barn kan vara ”trådar”. Barn som är det bästa som finns. Som aldrig borde få komma i kläm mellan stridande föräldrar. Hoppas du/ni får en trevlig studentfest imorgon och att det blir vackert väder. Sköt om dig.

    Liked by 1 person

  3. Det är inte så mycket att göra så länge man inte vet bakgrunden tänker jag. Själv har jag otroligt dåligt minne så jag glömmer bort. Då är det bra med en påminnelse.
    Att glömma uppdatera dotterns studentfest är inga konstigheter, det är stressande saker. Ring själv och fråga vetja. Skitenkelt!

    Gilla

Kommentera

