Livet är en enkelresa

”Livet är en enkelresa. Det finns ingen returbiljett”, sa Bengt Baron i sommarprogrammet härom dagen. Hela programmet går att lyssna på här.

Han har säkert rätt. Tror inte att jag kan förvänta någon returbiljett eller chansen att göra om eller göra rätt. Det som har hänt, det har hänt och ingenting kan ändra på det. Jag får försöka att acceptera livet som det varit och blivet, på gott och ont, mest gott faktiskt. 🙂

Viktigast är förstås att ta vara på varje dag som kommer och göra det bästa av dem. Inget nytt där förstås, men kände ändå att det var nyttigt att bli påmind. Jag har en tendens att planera mycket för framtiden och ibland glömma bort att njuta av stunden jag har just nu. Så är det för mig och jag försöker att ändra på det. Att planera för framtiden, drömma och fantisera kommer jag säkert att fortsätta med, men nu blev jag påmind om att det inte får vara på bekostnad av livet, det som händer just nu.

Sommaren är här, även om jag ska fortsätta jobba några veckor innan semestern. Sedan följer några veckors ledighet. Även om schemat just nu är galet fullt med ”måsten”, så kommer jag ändå att försöka tänka på att hitta så många glädjeämnen jag kan, varje dag. Det finns så mycket att ta vara på, och nu kommer dessutom värmen ! Känner mig glad och förväntansfull….

26 thoughts on “Livet är en enkelresa

  1. Även om jag slutat kommentera dina inlägg om din särbo eftersom jag tyckte att det gav mig en rundgång, och jag inget hade att tillägga, så är det klart att jag inte är den ende som undrar om du nu gått vidare i livet ensam. Som du skriver så är livet en enkelresa och det gäller att ta vara på det. Kanske är det så att du gjort det. Då önskar jag dig lycka till… Livet väntar kring hörnet… Jag lovar 😊

    Liked by 1 person

  2. Livet går inte i repris heller. Jag fångade nyss en resa till Normandie. Underbart på alla de sätt och vis, en stor upplevelse, så nu sitter jag här och efternjuter.
    Ha det gott 😉

    Gilla

  3. Ja det kanske stämmer fast jag läste en klurig fantasybok där människor efter döden hamnade på ett ställe där man istället för att åldras blev yngre för varje dag. När man så var spädbarn igen kom de tillbaka och kunde börja ett nytt liv.
    Jag gillar verkligen den tanken.

    Liked by 1 person

  4. Här fanns många visdomsord komprimerade, tack – man får alltid nya insikter då man läser andras bloggar. Och blir påmind om att vi ska leva i nuet, se det positiva, vara tacksamma – för vi har så mycket som är bra.
    Vill man klaga är det helt ok bara man inte gör det hela tiden 🙂 Och de som har sorger och bekymmer måste få tala ut om dem.
    Måndagskram!

    Liked by 1 person

  5. Det är ju så här. Man kan ju inte leva om livet. Men vi lär oss av livet. Att göra saker bättre.
    Det är framåt vi ska sikta.

    Ja nu kommer värmen. Sååå härligt. Man blir ju så mycket gladare .

    Trevlig ny vecka.
    Kram.

    Liked by 1 person

  6. Är du säker på att du verkligen MÅSTE alla måsten du har? Jag tänker så här nu mer att det enda jag faktiskt måste om jag ska överleva är att andas, äta och dricka! Precis ALLT annat måste jag inte göra utan det blir måsten för att alla andra tycker. Jag kanske behöver göra saker och ting men jag har slutat med alla måsten som bara stressar!
    Kramar

    Liked by 1 person

  7. Har följt din blogg… även om jag slutat kommentera… Det blev lite rundgång och jag kände att jag inte hade mer att säga… Livet går inte i repris… Det går bara vidare och blir vad vi gör det till. /Kram från en bloggvän

    Liked by 1 person

Kommentera

