Sätt mig i ett museum

Känner tydligt att jag inte går i takt med tiden.

Jag tror på tvåsamhet, giftermål och familj. Jag tycker om parmiddagar och släktträffar.

Jag tror på att man ska hålla ihop, hjälpa varandra och spendera tid tillsammans.

Jag tycker inte om begreppet ”kvalitetstid” utan ser det som ett svepskäl för att prioritera sig själv framför dem man borde bry sig mest om.

Inser därför att jag hör hemma på ett museum dit folk kan komma och skratta åt hur folk var förr i tiden.

Men innan jag blir antikminnesmärkt för gott så funderar jag på att ta professionell hjälp för att se om det går att omprogrammera mig innan det är försent. Inte för att jag ska ändra det jag tror på, utan mera för att kunna lära mig att hantera en omvärld där man tycker att jag hör hemma på ett museum.

18 thoughts on “Sätt mig i ett museum

  1. ”It´s never too late”
    Gör nånting du aldrig gjort förut! Nånting vågat.
    Gå med i en ”friskus-förening” och ge dej ut på vandringar.
    Käcka kvinns är trevliga kvinns.
    Gå till biblioteket och kolla besökarna! Slå dej i slang med
    nån som ser intressant ut och är där ensam.
    En bekant hittade sin fru i en bokhandel.

    Som vi säjer här ”The world is your oyster.” Du kan hitta en pärla.

    Liked by 1 person

  2. Nej! Det du vurmar för hör inte hemma på ett museum … 😉
    Det handlar snarare om personlighet tycker jag. Vi värderar saker olika, så som människor alltid har gjort.

    Men, du får inte blanda ihop ”kvalitetstid” med ”egentid” … För mig är kvalitetstid just det du beskriver att du vill ha! Det ska man absolut sträva efter att få … både med sin partner, sina barn och sina gamla föräldrar.
    Under min mammas sista år jagade jag kvalitetstid ihop med henne. På gott och ont. På grund av detta fick hon flytta mer än hon borde behövt de sista åren, bara för att jag ville att vi skulle kunna sitta och prata och ha det trevligt i stället för att vi alltid skulle vara tvungna att jobba när vi kom hem till henne, jobba med gräsmattor, buskar och rabatter.
    Att ge umgänget vård är det som kallas ”kvalitetstid” i min värld. Det du beskriver är ”egentid” (som jag nog anser är ganska viktigt det också).

    Kramis

    Gilla

  3. För mig är tvåsamheten och familj samt vänner synnerligen viktiga men jag tycker ändå inte att det behöver stå i kontrast till kvalitetstid eller egentid. Men det beror kanske på att jag är i ett tryggt förhållande som bygger på vår gemensamma syn på hur vi vill ha det!

    Gilla

  4. Kan inte dela din bedömning om vad som hör hemma på museum. I min omgivning, det jag ser som att vara i tiden, handlar det mycket om familj, att vara stöd för varandra, dela livet, äktenskap, släktträffar och annat. Det finns inget som säger att det gått ur tiden. Visst, det finns de som väljer annat, det måste man respektera, men det finns tillräckligt många som tror på samma värden som jag gör.

    Liked by 1 person

  5. Hm inte 100% säker att man tyckte då ”förr i tiden” heller… men man kanske inte så mycket val, framförallt inte som kvinna.
    Tänker på min farmor som var ”fången” på gården och som först när farfar dog blommade upp lite. Tänker på bitterheten när hon önskade att få slippa ligga bredvid farfar på kyrkogården, men barnen alltså min pappa med syskon tyckte att så kan man ju inte göra och alltså begravde henne bredvid farfar…..

    Gilla

    • Det låter tragiskt för din farmor, men jag ser ingen koppling mellan din historia och hur jag tänker och tycker. Kan inte se något likhetstecken mellan tvåsamhet och att vara ”fången”. Känner man sig fången så tycker jag att man ska göra sig fri.

      Gilla

      • Jag gjorde mest kopplingen till ”förr i tiden” jag tror att det var väldigt vanligt att det inte fanns något alternativ till tvåsamhet då särskilt för kvinnor. Och jag uppfattade att du ”romantiserade” att det var bättre förr. Men du får naturligtvis önska vad du vill.

        Gilla

Kommentera

