Maam och Sir

Jag såg veckans avsnitt av Skavlan och blev lite fundersam. Bland annat intervjuades prinsessan Madeleine och hennes man Chris. På en fråga om hur Chris tilltalade Madeleines föräldrar, knugen och drottningen svarade han att han tilltalade dem ”Maam” och ”Sir”.

Det låter inte som att de har en särskilt nära relation.

Inom familjen borde man väl tilltala varandra med förnamn eller någonting annat mindre formellt? Undrar vad Daniel och Sofia kallar dem?

Trodde att även kungafamiljen accepterat den 50 år gamla Du-reformen, åtminstone inom familjen.

24 thoughts on “Maam och Sir

  1. Jag vet att ett flertal av de jag engelsktalande jag känner har med sig det lite gammalmodiga tilltalet sir och mam i ryggsäcken och gärna tilltalar äldre personer på så vis. Mest handlar det om att visa respekt. Det är väl så personligt som man gör det?

    Liked by 1 person

  2. Vem är jag av döma hur man bör tilltala varandra i en familj. Det tycker jag är upp till var och en. Var och en har rätt göra som man vill. Det säger inget om vilken relation de har i familjen. Därtill att de har många språk i familjen; svenska, engelska, tyska. Det kan mycket väl skapa egna språktraditioner.

    Liked by 1 person

  3. Silvia och Calle skulle ju vara så mycket mer familjärt.
    How about ”Mum and Dad”?

    Du har väl hört den gamla historien om, när V-Gustav kom till
    Dalarna. Han frågade en mas: ”Är det sant, att ni kallar alla ”du” här?”
    Svar: ”Ja, alla utom dej, förstås.”

    Liked by 1 person

Kommentera

