Full fart spar tid

Det sägs ju ibland att man ska vara effektiv, och att ett högt tempo gör att man hinner mera. Så är det säkert många gånger. Visst kan det vara så att full fart spar tid, men man missar samtidigt mycket som man inte hinner se, av bara farten. Man kan bli fartblind.

Inte minst tror jag att det gäller i dejtingträsket. Där är det lätt att bli fartblind bland alla hobbydejtare och de få som söker någonting som liknar det jag söker.

På det stora hela är jag nog ganska missnöjd efter snart tre månader på Relationsmarknaden.

Det finns lite intresse både här och där men jag kan inte påstå att jag hanterat det särskilt väl.

Svenska kvinnor i min ålder söker män som är minst 10 år yngre medan många yngre utländska kvinnor söker män i min ålder. Varför kan man undra? Den stora svårigheten ligger i att förstå vad andra vill och vad de har för syften. Har märkt att de ibland säger en sak men agerar på ett annat sätt. Kanske gör jag samma sak?  Vad jag själv vill är jag dock ganska klar över.

Visst är det kanske bättre att sätta sig på en bänk och vänta. Kärleken kommer när den kommer…

Samtidigt är det inte min stil eller personlighet att göra det. Jag är en aktiv person och inte särskilt präktig. 😉

Jag kan nog både gå mot röd gubbe och korsa en gräsmatta istället för att följa den asfalterade gången. Genvägar är bra och leder ofta till nya erfarenheter och upptäckter. Man kommer snabbare fram och har roligare på vägen dit. Samtidigt tvingas jag lära mig att tålamod är nyckeln till framgång. Teoretiskt förstår jag…men, men, men…

7 thoughts on “Full fart spar tid

  1. Jag sökte aldrig en yngre man. Med två vackra döttrar hade ju loppet varit kört efter första släktmiddagen. 😎
    Funderar lite över vilken tidshorisont du gett dejtingen.
    Jag slutade leta på nätet, började leva och kom på att jag var en himla trevlig prick att umgås med. Sedan rasslade det till. 😜
    Kanske är jag präktig… 🙊

    Liked by 1 person

  2. Det är intressant med åldrar i en relation! Ingen höjer på ögonbrynen direkt om en man söker en kvinna som är betydligt yngre men vore det tvärtom så skulle säkert mer än en fälla en spydig kommentar eller höja på ögonbrynen. Men hittar man rätt i kärleken så tror jag att åldern är tämligen ointressant, i alla fall för personerna det gäller.

    Om man sen vill se tiden an eller jaga mer aktivt är nog väldigt individuellt men jag önskar dig lycka till i ”dejtingträsket” 😀

    Liked by 1 person

      • Jag tror det är för att kvinnor i min ålder redan haft män i vår ålder. Yngre män är lättare att kommunicera med. Dom är mindre grumpy och mer aktiva och glada. Det finns ju självklart undantag men dom männen har ju kloka kvinnor redan lagt beslag på. Väldigt många män i min ålder har inget dom brinner för. Dom jobbar, äter, kollar tv och somnar. Som om livet tagit slut. Det är väl en anledning till att dom letar yngre kvinnor med – för att få mer fart i livet

        Gilla

  3. Den där åldersfixeringen på dejtingsajter är ju ett sabla elände. Mn erfarenhet att män i min ålder ville ha en kvinna som var högst 5 år yngre än de själva, helst 10-15 år yngre. Jag frågade en gång en man som var tio år äldre än mig varför han sökte en så ung kvinna som upp till 20 år yngre och fick svaret att han själv var så ungdomlig och såg så ung ut (!) Liknande svar fick jag av flera män – äldre än mig- som ville ha unga kvinnor. I mina ögon såg dessa män inte det minsta unga ut och verkade inte mera ungdomliga än vad som kan förväntas av män i övre medelåldern. De tyckte också att kvinnor i deras egen ålder var ” oattraktiva, överviktiga och tråkiga”
    Jag tog ett aktivt beslut att inte dejta någon med den inställningen. Om en man intresserade sig för mig och jag såg att han var ca tio år äldre och sökte en minst tio år yngre så var jag inte intresserad. För jag är inte intresserad av att ha en man som är ytlig eller fördomsfull.
    Däremot kunde jag dejtat en man som varit äldre OM han även varit öppen för ett åldersspann som var i hans egen ålder och lite uppåt.
    Det som gäller när man letar partner (oavsett i vilket forum) är att aldrig svika sig själv eller ge avkall på vad som är viktigt.
    Om en ung och mkt attraktiv kvinna söker en äldre man, vad är det då hon söker? En sugardaddy, en avelshingst, ett uppehållstillstånd?
    Behöver ju inte alltid vara så men det gäller att vara mkt selektiv och framförallt ärlig med sig själv. ”Är det här vad jag vill ha, vad signalerar den här människan, vad ger den här personen för intryck, är det här vad jag kallar seriöst?” är frågor du måste ställa dig hela tiden.
    Du vill ha kärlek. Då ska du aldrig göra avkall på det. Sök upp en person som vill detsamma som du och så får ni ta det därifrån.
    Lycka till!

    Liked by 3 people

    • Ja, det verkar som att alla söker betydligt yngre än vad de själva är. Det gäller tydligen både män och kvinnor. Håller också med om att dessa kvinnor knappast ser yngre ut än sin egen ålder, men de kanske bara är ute efter en hobbydejt och lite sex? Fast de kanske uppriktigt anser sig så attraktiva att de kan konkurrera ut kvinnor som är 10 år yngre?
      Hur som helst känns det konstigt för mig. Jag har själv ingenting emot vare sig äldre eller yngre kvinnor. För mig handlar det om personlighet, attraktion och gemensamma värderingar men så verkar inte den stora majoriteten svenska kvinnor resonera, i alla fall inte de som är på dejtingsidor.

      Gilla

Kommentera

