Att läsa mellan raderna

Inte ens när man känner någon person väl, och träffas dagligen i det riktiga livet, är det alltid enkelt att förstå vad personen menar. Ofta finns det outtalade tankar, känslor och avsikter som man måste känna en person mycket väl för att uppfatta och förstå. Om personen dessutom använder ironi, sarkasm eller humor i sitt språkbruk kan det vara ännu svårare att förstå. Kommunikation är svårt och det är väl därför både den lilla och den stora världen ser ut som den gör. (OBS…ingen fråga utan min åsikt) (OBS… skrivit med ett leende utan ironi för att illustrera min poäng)

Att alltid förstå alla nyanser i någons texter i mail, sms, twitter, fb eller i en blogg, som man aldrig träffat, är ännu svårare, för att inte säga omöjligt. Särskilt svårt blir det om skribenten inte använder emojer. 🙂

Så, när man läser min blogg så är det mycket sannolikt att man då och då uppfattar mina texter på ett helt annat vis, än vad jag avsett när jag skrev dem. För mig är det naturligt och ingenting konstigt. Jag är som jag är och skriver som jag skriver. Jag väljer de ämnen jag vill skriva om och jag använder allvar, humor, ironi eller det som känns rätt för mig när jag skriver.

Om jag enbart skulle skriva texter som inte gick att missuppfatta, om jag skulle väga alla ord på guldvåg eller om jag skulle censurera mig själv, så skulle jag inte ha lust att skriva alls.

Så, betrakta mig som en person med självdistans och glimten i ögat, och försök läsa mina texter på samma vis. 😉

 

7 thoughts on “Att läsa mellan raderna

  1. I alla texter så finns det alltid ett tolkningsutrymmer och vad vi eventuellt läser mellan raderna handlar nog mycket om vad vi har i vår ryggsäck. Att bara skriva neutrala texter tycker jag låter väldigt tråkigt. Men visst är det så att i ett möte IRL får vi hjälp av gester samt kroppsspråk vilket bidrar mycket när det gäller tydligheten.

    Liked by 1 person

  2. Förstår det här precis! Det är svårt att uttrycka känslor, få med nyanser – i mejl, sms osv. Hur många smileys och andra figurer man än försöker ha med. Hur många missförstånd har inte uppstått för att människor inte setts face mot face.
    Även ansikte mot ansikte är det svårt att vara tydlig, alltid bär vi människor ju något för oss själva som vi antingen inte kan eller vågar uttrycka högt.
    Ha en bra måndag – kram!

    Liked by 1 person

Kommentera

