Minnen

  • Jag satt i min farfars knä den där morgonen då alla svenskar lyssnade på radion för att få veta vad som hände på Yankee Stadium.
  • Jag var hos min farmor i en stuga på Österlen när Neil hoppade ner på månen.
  • Jag satt i en bar i Norrköping när beskedet om John chockade världen.
  • Jag satt på sängen med fötterna på trägolvet när beskedet om vad som hänt Olof lästes upp på radion.
  • Jag lyssnade på ”Listen to your heart” på radion den bästa av alla bra dagar.
  • Jag tittade ut över det tomma havet och undrade var alla båtar var, när de letade efter den som förlist.
  • Jag vandrade ensam på stranden när det nya årtusendet föddes.
  • Jag delade scenen med den mytomspunne Hans, och trodde att allt var en del av konferensen, när två flygplan flög in i WTC.
  • Jag satt i det sista planet som lämnade, när tyfonen drog in över den folktomma 11 miljonersstaden.
  • Jag grät framför teven i den orangefärgade soffan när BHO svor eden.
  • Jag grillade vid poolen när Martin skulle visa vägen den bästa av alla midsomrar.
  • Jag grät på en strand i en annan världsdel, juldagen 2015, när jag fick beskedet att min pappa tagit sitt sista andetag.

Vad gjorde du?

14 thoughts on “Minnen

  1. April 9, 1940 – min 12e födelsedag. Tyskland invaderade Danmark och Norge.
    Kommer ihåg rädslan, när jag gick till skolan. Skulle tyskarna invadera Sverige?

    John F. Kennedy död! Förlamning! Hela USA stannade. Obegripligt! Vår unge
    president. Jackies rosafärgade dräkt med stora blodfläckar. Begravningen.
    John Jrs honnör.

    Martin Luther King mördad.

    Robert Kennedy mördad – Såg på TV när det hände. Jag grät och grät.

    Israelska olympier ihjälsjutna i Munchen, 1972.

    John Glenns första orbit. Tror hela USA hade ögonen uppåtvända den dagen.

    9/11 givetvis. Mina två döttrar jobbade inte långt från Pentagon och såg flygplanet
    som krashade där.

    Det finns många fina och trevliga händelser jag kommer ihåg, givetvis,
    men ovenstående är de, jag verkligen kommer ihåg.

    Liked by 1 person

  2. 1) jag var mina föräldrars ännu ofödda dröm 1959
    2) hade precis förlöst
    3) vilken John?
    4) söp i en hel vecka
    5)hmm
    6) hmm
    7) transporterade 25 ton stål från Smedjebacken till Nordö Link i Malmö
    8) jo nog lever historierna om Hans Hanssons livs i Lövestad fortfarande
    9) hämtade halm i Smedstorp-fy vad det var kallt den dagen
    10) söp i en hel vecka
    11) hmm
    12) grät jag också

    Liked by 1 person

  3. Ja, man minns en massa saker i sitt eget liv som man hänger upp på olika händelser. Men jag kan inte låta bli att undra varför du befann dig på en bar i november 1963. Vad gjorde du där? 7 år gammal?

    (Tror jag ska fundera på ett eget blogginlägg med samma tema)

    Liked by 1 person

    • Vi var bosatta i delstaten New York, men inte i staden New York, knepigt det där. Vi befann oss flera timmars bilfärd från NYC, men när sjukhusen fylldes där flögs patienterna till andra större sjukhus runtom i staten.

      Liked by 1 person

  4. Jag befann mig i lekparken med min då ettåriga Dotter när helikoptrarna flög över vår huvuden när sjukhusen fylldes i NYC och andra sjukhus runt om i delstaten New York behövde användas. Maken som då var underläkare kallades in. All hands on deck! Datumet var: 09.11 2001.

    Gilla

Kommentera

