Rädd att sova

Vet inte riktigt vad det är med mig nuförtiden. Jag som sover så bra och som kan somna överallt närsomhelst.

Det senaste halvåret har jag ofta undvikit att gå och lägga mig, även när jag varit sömning. Har inte funderat så mycket på det förrän nu. Jag kan sitta uppe flera timmar efter ”läggdags” utan någon särskild anledning eller med något särskilt att göra. Jag bara vill inte sova.

Senaste veckan har det blivit ännu värre och jag börjar fundera på vad som händer. Är jag ”rädd” för att sova?

Någon som upplevt någonting liknande?

12 thoughts on “Rädd att sova

  1. Sömnproblem kan väl bero på olika saker. Själv sover jag alldeles för lite för att jag helt enkelt inte hinner, har alldeles för många saker på gång som måste göras. Men som många skriver så kan det ju vara så att du har mycket att fundera över.

    Gilla

    • Jo så kan det vara…men jag har egentligen inte direkta sömnproblem utan problem med att gå och lägga mig. Av någon anledning så undviker jag att lägga mig. Istället stannar jag uppe och gör…ingenting särskilt. Därför funderar jag på om jag kanske är rädd för att sova.

      Gilla

      • Beror ju på vad du menar med ”ingenting särskilt”. Jag lyckas alltid hitta saker att göra och till sist är jag så trött att jag måste avbryta mitt i. Du vet läser, ser film, surfar på nätet, chattar med folk osv…
        Problem har man väl om man upplever det som ett problem och eftersom du frågar här så utgår jag från att du tycker det är ett problem. Men folk jag träffat på som är rädda för att sova, alltså rädda på riktigt, brukar veta det. Rädda för mardrömmar, rädda för att dö under sömnen och inte vakna mer osv. Men jag tycker det mest verkar som att du ”skrotar runt” och så är det väl ibland i livet för oss alla. Problem blir det ju först om det leder till att man inte orkar med sina dagar, sitt jobb och sin vardag.

        Gilla

  2. Du kanske har börjat bli ”gammal” 😜 skämt och sido. Prova nedvarvning. Eller ha bestämda sovtider och vakna tider. Hjälper när sömnen strular på olika sätt. Tor dock på att du har mycket i tankarna. Har kärleken åkt hem?

    Gilla

  3. Inte att jag är rädd för att sova, mer så att jag inte känt mig tillräckligt trött och plötsligt är klockan ett på natten och jag vet att det hade varit klokare att försöka få sömn ett par timmar tidigare – men som sagt, inte känt mig tillräckligt trött då 🙂

    Gilla

  4. Du har haft så mycket omkring dig med tankar och känslor ganska länge, om du har svårt att somna så vill du kanske inte gå och lägga dig, du har svårt att koppla av tror jag.
    Hoppas det blir bättre.
    Härligt att ni hade det bra tillsammans ,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    Liked by 1 person

  5. Tror inte du är ”rädd” att sova, däremot kanske du har galet många tankar som snurrar runt, både medvetna och omedvetna. Speciellt efter allt som hänt under de sista månaderna. 😊

    Liked by 1 person

Kommentera

