Behöver Sverige fler poliser

Svaret på den frågan beror nog på om vi tycker det är viktigt för medborgarna att känna sig trygga och om vi vill att fler brott ska klaras upp. Sverige har idag väldigt få poliser om man jämför med länderna i övriga Europa och den stora yta som våra poliser har ansvar för. I dag har vi enligt Wikipedia ca. 20.000 poliser i Sverige.

Dagens Juridik skriver att polisen i Sverige inte klarar sitt uppdrag och att vi enligt ”EU-snittet” borde ha 30.000 poliser. 

Personligen tycker jag att även ”mindre” brott som stölder, misshandel, ofredande och inbrott ska få resurser, utredas och klaras upp.  Bostadsinbrotten i Sverige ökar och enligt BRÅ klaras bara omkring 3 % av dessa brott upp.

yq0MGCkezRcrnlwTpvUWXkwspaqMPsNU505otMWPq1A.pngBilden visar antalet poliser per 100.000 invånare. För att den ska ge en rättvis bild måste man också väga in den yta som poliserna ansvarar för.

Min äldsta dotter bor nu i Örebro, nära universitetet. I hennes område sker rån, överfall och stenkastning mot studentbostäderna regelbundet. Polisen är sällan där och hon känner sig så otrygg när hon går ut med hunden att hon nu skaffat sig överfallslarm och en spray. Ska det behöva vara så?

Jag tycker att slutsatsen blir självklar. Vi behöver många fler poliser i Sverige. När ska politikerna också förstå det?

 

20 thoughts on “Behöver Sverige fler poliser

  1. Nej, Sverige behöver inte fler poliser. Om man jämför med nordiska länder så har vi inte färre poliser. Det Sverige behöver är bättre utbildade poliser och poliser med rätt utbildning. Det behövs bättre ledning inom polisen, vilket också poliser själva anser. Med andra ord: Man behöver se över polisutbildningen och organisationen.

    Gilla

    • Nej vi har inte färre poliser men dubbelt så stor yta som de har ansvar för. Så jag anser att vi behöver många fler poliser för att skapa trygghet och upprätthålla någon sorts ordning. 17 skjutningar i Stockholm bara de senaste 2 månaderna och bara 3 % av alla inbrott klaras upp. Jo, vi behöver många fler poliser.

      Gilla

  2. Min dotter bor också i Örebro sedan tre år och studerar, hon har hund och jag har varit där massor av gånger och gått med hundarna jag med, jag känner inte igen mig alls i din beskrivning 🙄

    Gilla

  3. Poliser som har tid att vara ute och att jobba med det dom ska, är det inte så att det är som lärarna, mycket skrivbordsarbete?
    Man ska känna sig trygg överallt det tycker jag.
    Ha det fint KRAM Primrose.
    Så härligt att det funkade så bra mellan er din flickvän och du!
    Önskar er LYCKA TILL ,-)

    Liked by 1 person

Kommentera

