Dubbel chock

Min dotter ringde mig mitt i natten och grät. Hon var på djursjukhuset för att hennes hund blivit akut sjuk. Hunden behövde opereras och det är fortfarande osäkert hur det ska gå.

Andra chocken kom när hon ringde mig för en stund sedan och berättade att försäkringen för hunden inte var betald. Pris för operation mm… 42.000 kronor. Det skulle dessutom betalas kontant INNAN hon ens får träffa sin hund när den vaknar upp ur narkosen. Får ett Djursjukhus verkligen göra så, att hindra matte från att träffa sin hund innan avgiften är betald?

Det blir så många tankar som snurrar runt samtidigt. Vad gör man? Vad säger man?

 

34 thoughts on “Dubbel chock

  1. Min första kommentar hamnade nog för granskning och i den höll jag med ovanstående om att betalning direkt är alltid det som gäller. Men döm om vår förvåning när vi var hos veterinären två gånger denna vecka för livmorderinflammation. Vi behövde inte betala förrän efter andra besöket vilket nog är ovanligt!

    Gilla

  2. Har bekanta som tog hand om en katt. Ingen försäkring. Efter två år blev katten allvarligt sjuk. Livmodern, som tjejens hund. Så de fick vackert betala. Det var oxå efteråt.Minns att det även där rörde sig om en gigantisk summa.
    Huvudsaken är att hunden blir bra igen.
    Men hur går det, när man vill försäkra ett sjukt djur? Är det som med människor, att det blir jättedyrt?
    Kram till dig, dottern och hunden..

    Liked by 1 person

  3. Hamnar du på amerikansk sjukhus eller för den delen i Schweiz så måste du ställa med betalningsgaranti innan kirurgen lyfter kniven. Innan de vet att du kan betala blir du inte behandlad. Med andra ord gäller det för människor också… Och är djuren inte försäkrade så får du betala först, särskilt när det gäller så mycket pengar. Djursjukhusen har inte en chans att kreditvärdera privatpersoner, det är lättare för dem att fakturera försäkringsbolag (som har pengar).
    Stackars dottern hursomhelst, det är mycket pengar och konstigt att försäkringsbolaget inte förnyat försäkringen utan att säga till?

    Liked by 1 person

  4. Jag har varit till veterinär rätt ofta med mina hundar genom åren och inte stött på något ställe där man inte måste betala kontant
    Det man däremot kan göra är att göra en direktreglering gentemot försäkringsbolaget. Men då krävs det förstås att djuret är försäkrat.
    Är det så att kostnaden för behandlingen överskrider den summa djuret är försäkrat för per år, så behöver man betala skillnaden själv på plats.

    Jag tror tyvärr att djursjukhuset kan göra så som du beskriver och jag gissar att det kan stå något finstilt på det papper din dotter förmodligen fick skriva på innan operation. Men hur noggrant läser man ett sådant papper när något är akut?!

    Däremot kan jag tycka att veterinären, innan operation, bör höra sig för om djuret är försäkrat och var.

    Hur har det gått?

    Gilla

  5. Tråkigt när sådant händer. Men det låter lite märkligt med kontantbetalning, vilket sällan är krav numera och det inte är särskilda förhållanden. En sådan motivering bör hon ha fått. Men tyvärr får man nog räkna med att kunna visa att man kan betala innan man köper tjänster – det förekommer i alla branscher.

    Gilla

    • Tyvärr är det nog så nästan överallt som ”Happygoluckiest” skriver, betala direkt annars ingen behandling :/
      Förra året när jag fixade höfterna på min lilla var jag så förblindad av sorg hela tiden att jag råkade åka ifrån en klinik långt hemifrån utan att betala, jag hade åkt rätt många mil när jag insåg mitt misstag och ringde dem, de ville knappt skicka en faktura utan propsade på att jag skulle komma tillbaka, det gjorde jag ju självklart inte! Jag tänkte ju inte fuska jag bara glömde…

      Liked by 1 person

  6. Fy så tråkigt 😦
    Dyra hundoperationer är jag ju bekant med, men jag har mina försäkringar på autogiro. Just precis med tanke på sådant här 😦
    Stackars dottern!! Hoppas att hunden blir bra igen💕💕

    Gilla

  7. Så gör alla veterinärer och har gjort i många år pga att alltför många inte kan betala och därför har smugglat ut djuret innan behandlingen är betald. Sorgligt men sant 😦 Hoppas jycken kryar på sig!

    Gilla

Kommentera

